از مجموع 41 بلایای طبیعی در جهان 32مورد در ایران رخ می دهد که از این تعداد هفت مورد آن از عوامل تهدید جدی برای استان یزد است.
دکتر حسن جان فدا ، روز جمعه به مناسبت 13 اکتبر (21 مهرماه) ، روز جهانی کاهش بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بلایای طبیعی قابل پیشگیری نیست اما ما باید خود را در مقابل آنها ایمن کنیم تا خسارت حوادث را به حداقل کاهش دهیم.
وی میزان آمادگی مردم استان را در برابر خطرهای ناشی از بلایای طبیعی در سه سال گذشته 9 درصد بیان کرد و یادآور شد: هم اکنون با توجه به آموزش های ارائه شده این رقم به 28 رسیده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شعار 2017 روز جهانی کاهش بلایای طبیعی « خانه ایمن ، خانه است.»(Home Safe Home) افزود: ایمنی منازل از اهمیت زیادی برخوردار است متاسفانه بسیاری منازل در کشور از ایمنی ضعیف و سستی برخوردارند.
جان فدا با بیان اینکه بیشترین تلفات انسانی در زلزله به خاطر همین ناایمن بودن ساختمان ها است، اظهار کرد: در آیین نامه 2800 خانه استاندارد و ایمنی در برابر زلزله تعریف شده است اگر منازل ما براساس این آیین نامه ساخته شوند خانه ایمن خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: هزینه ساخت یک خانه ایمن از لحاظ فونداسیون و اسکلت بندی فقط پنج درصد بیشتر از ناایمن است پس باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد که برای خودمان یک خانه ایمن بسازیم .
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: باید سازه های ساختمانی چون سقف ، ستون و دیوار مقاوم باشند علاوه بر این، عوامل غیر سازه ای ساختمان هم چون کمدها، لوسترها، شیشه ها ، درها، تاسیسات و غیره باید ایمن باشندتا با اندک لرزش خود خطرآفرین نباشند.
وی با بیان اینکه با مختصر تغییر در فضای داخل ساختمان می توان ایمنی غیرسازه ای را افزایش داد، اظهار کرد: به عنوان نمونه تمام درهای داخلی منازل و ساختمان ها به سمت داخل باز می شوند که این اشتباه است بلکه در باید به سمت بیرون باز شود تا در موقع خطر افراد بتوانند خود را نجات دهند و داخل ساختمان گرفتار نشوند.
این مسئول یادآور شد: از سال 1394 در مراکز بهداشتی استان یزد با اجرای برنامه (DART)، ارزیابی و آموزش های لازم در زمینه آمادگی خانوارها در برابر بلایا آموزش داده می شود.
در سال 2009 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل، 13 اکتبر را به عنوان تاریخ رسمی و روز جهانی کاهش بلایای طبیعی تعیین کرده است .
این روز فرصتی است تا با افزایش آگاهی عمومی و آمادگی در مواقع بلایای طبیعی، میزان خسارت های وارده را به حداقل رساند.
2088*2047* خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.