به گزارش ایرنا دکتر 'سعید کاظمینی' روز دوشنبه در آیین آغاز بکار نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در یزد افزود: مهمترین پیوندی که از فرد زنده انجام می شود، پیوند کلیه است.
وی اظهار کرد: اگر چه پیوند این عضو در سالهای گذشته پیشرفت کرده اما هنوز تعداد زیادی بیماران دیالیزی در نوبت پیوند هستند.
کاظمینی با اشاره به اینکه نخستین پیوند کلیه در کشور در سال 47 صورت گرفت اظهار کرد: در سال 63 نخستین بخش این پیوند در کشور تاسیس شد و اکنون تعداد بخش های پیوند کلیه به 30 مرکز رسیده است.
رییس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی با بیان اینکه پیوند کلیه یکی از باسابقه ترین فعالیت های پیوند عضو در ایران است اضافه کرد: از سال 47 تاکنون افزون بر 44 هزار و 497 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده که دو هزار و 477مورد آن مربوط به سال گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته افزون بر 60 درصد بیماران نیازمند پیوند کلیه که کمتر از 18 ماه در لیست انتظار بودند پیوند شدند.
رییس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، میانگین مدت زمان انتظار برای پیوند کلیه در کشور را بین 12 تا 18 ماه بیان کرد.
وی افزود: اولین پیوند قرنیه کشور نیز به سال 1314 برمی گردد و تاکنون افزون بر 50 هزار مورد پیوند در این زمینه در سطح کشور با موفقیت انجام گرفته است.
نخستین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان یزد با حضور جمعی از گروه های پزشکی شامل بیهوشی، جراحان مغز و اعصاب، متخصص داخلی و اعصاب، ،پرستاران آی سی یو، پرسنل اتاق عمل و مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان در سالن همایش های باقر العلوم یزد آغاز و 6 روز ادامه دارد.
شرکت کنندگان این دوره، آموزش های لازم درخصوص روند اهدای عضو را فرا می گیرند.
در سالجاری 17 مورد اهدای عضو در استان یزد صورت گرفته است.
به گفته پزشکان، اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده،کلیه ها و برخی بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است.
2088/ 6197 خبرنگار:کبری دانشی**ناشر: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.