به گزارش خبرنگار ایرنا مسجد این روستا که سالهاست بعلت خشکسالی و کم آبی، خالی از سکنه شده شبهای محرم میزبان صدها عاشق ابی عبدالله(ع) است، مسجدی که در دل بیابان قرار دارد و آبادی خالی از سکنه در جوار آن واقع شده است.
فاصله این روستا تا 'هرات' مرکز شهرستان خاتم 19 کیلومتر است، قبل از محرم تنی چند از اهالی روستا که دیگر در آنجا زندگی نمی کنند مسجد را برای حضور عزادارن آماده می کنند. هر چند خانه های روستا مخروبه شده اما بوی زنگی می دهد، اهالی روستا احترام خاصی برای این مسجد قائل هستند و خیلی از آنهایی که با حضور در مسجد ابوالفضل(ع) حاجت روا شده اند یک شب را میزبان میهمانان و عزادارن حسین هستند و غذای نذری توزیع می کنند.
مسجد زیباست و بخاطر قرار گرفتنش در بیابان احساس می کنی که به خدا نزدیکتر هستی و برای رسیدن صدایت تا خدا و واسطه قرار دادن امام حسین(ع) هیچ مانعی وجود ندارد، جمعیت فوج فوج می آیند عزاداری شروع می شود تمام کسانی که اجدادشان در این روستا زندگی کرده اند و یا خودشان متولد این روستا بوده اند در این شبها به مسجد روستای چهگوئیه برمی گردند.
اینجا عزاداری جور دیگری است اینجا تا خدا فاصله ای نیست صدای حسین حسین و ابوفاضل ها بدون واسطه به عرش می رسد خیلی ها نیز برای گرفتن حوائج خود به این مسجد آمده اند، مهم نیست کجا عزاداری کنیم مهم حضور و هم صدا شدن با زینب کبری است
مهاجران روستا به عشق حسین به زادگاه خود بر می گردند و شبهای محرم روستا دوباره زنده می شود انگار تمام مردم روستا با کوله باری از خاطره به سمت آن می آیند اینجا آسمان صاف تر است و خدا را بیشتر می توان حس کرد.
روستای متروکه چهگوئیه در بخش مرکزی خاتم از سال 79 به طور کامل خالی از سکنه شده است و مسجد این روستا نیز در سال 54 ساخته شده که در چند سال گذشته به همت مسئولان برقرسانی به آن صورت گرفته و مرمت مسجد بر زیبایی آن افزوده است.
مسئول مسجد ابوالفضل (ع) چهگوئیه گفت: این مسجد قدمتی 42 ساله دارد و مردم اعتقاد زیادی به این مسجد دارند و از گوشه و کنار شهر هرات برای عزاداری به این مسجد می آیند.
محمدرضا جعفری افزود: ما با هدف روشن ماندن چراغ مسجد آن را دوباره احیا کردیم و خوشحالیم که در این ماه عزیز هر ساله میزبان عزاداران حسینی هستیم.
وی که خود متولد روستاست و سالها در روستا زندگی کرده تاکید کرد: روستای چهگوئیه برایمان خاطرات زیادی دارد و با اینکه از این روستا مهاجرت کرده ایم اما با برخی از اهالی این مسجد را برای این ایام احیا کردیم.
وی بیان کرد: سال 90 عزاداری به طور رسمی آغاز شد و برق مسجد را از موتور برق می گرفتیم اما وقتی مسئولان شور و جوشش مردم را در این مسجد دیدند برقرسانی به این مسجد را انجام دادند و خوشبختانه برق این مسجد نیز تامین شد.
وی یادآور شد: خیلی ها از این مسجد حاجت گرفتند وبه آن اعتقاد دارند و چون مسجد در محیطی دور از هیاهوی شهر واقع شده است مردم عزاداری هایش را عاشقانه دوست دارند.
وی خاطرنشان کرد: این مسجد را احیا کردیم و خوشحالیم که می توانیم میزبان عزاداران امام حسین(ع) باشیم.
یکی از شهروندان هرات نیز که زادگاهش در این روستاست گفت: چند سالی است به این مسجد می آیم و عزاداری هایش به جانم آرامش زیادی می دهد.
علی اکبر حیدری خاطرنشان کرد: این روستا زادگاهم بوده و من خاطراتم در زمان خردسالی بوده و خاطرات کمی دارم اما با آمدن به روستا آرامش میگیرم.
وی تصریح کرد: جمعیت زیادی به این مسجد می آیند و مراسم عزاداری هایش بسیار دلنشین است.
حیدری گفت: مسیری که از شهر به روستا می رسد کم عرض است و بخاطر اینکه عزاداری در شب انجام می شود رانندگان با آن مشکل دارند و می طلبد تا به این موضوع توجه ویژه شود و مسیر را عریض تر کنند ضمن اینکه خیرین نیز می توانند این مسجد را مورد عنایت قرار دهند.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.