مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان استان پرداخت می شود.
رقیه کرمانیان در حاشیه نشست کار گروه بانوان شهرستان بافق به ایرنا افزود: 305 شغل خانگی برای بانوان جویای کار در این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه در این خصوص تسهیلات 200 میلیون ریالی با بهره کم به بانوان علاقه مند پرداخت می شود، گفت: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین شرکت شهرک های صنعتی می توانند در این راستا بانوان بافقی را یاری دهند.
کرمانیان با اعلام این که تسهیلات مشاغل خانگی از آبان ماه سالجاری قابل پرداخت است، افزود: آموزش های لازم پیرامون مشاغل خانگی از سوی مرکز فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی هر شهرستان به متقاضیان ارائه می شود.
مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد بازاریابی و فروش کالا و محصول را عمده ترین فرایند اقتصادی در مشاغل خانگی عنوان و بر توجه ویژه به این مقوله از سوی مسوولان شهرستان ها تاکید کرد.
شهرستان بافق به خاطر وجود نخلستان ها زمینه اشتغال صنایع دستی بانوان بافقی را فراهم کرده است.
با استفاده از الیاف و شاخ و برگ درخت خرما محصولات حصیری از قبیل پادری، بادبزن، کلاه، فرش و سبد حصیری تولید می شود.
به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق، هم اکنون 40 بانوی بافقی به تولید محصولات حصیری اشتغال دارند و در صورتی که بازار عرضه و صادرات محصولات تولیدی رونق پیدا کند این تعداد به بیش از 100 نفر قابل افزایش خواهد بود.
**
آیین بیست و چهارمین شب شعر عاشورا و مرثیه سرایی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور عزاداران در فضایی مملو از حزون اندوه فراوان در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله دربقلعه ابرکوه برگزار شد.
در این آیین « احد ده بزرگی» یکی از شاعران و همچنین یکی از مداحان اشعار و سرودهای خود را در وصف ایثار شهادت حضرت اباعبدالحسین(ع) ، ابوالفضل (ع) ، حضرت زینب (س) قرائت کردند.
در این آیین یکی از مداحان اهل بیت (ع) مداحی کرد، سپس عزاداران با سینه زنی و زنجیر زنی در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن امام همام سوگواری کردند.
همچنین در آیین روایتگر مصور عاشورا نقشه و مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه به مکه و کربلا را تشریح کرد.
حجت الاسلام سیدعلی هاشمی نسب، در تشریح سیر حرکت امام حسین (ع) از تاریخ واقعه عاشورا و سرزمین کربلا، اظهار کرد: باید حادثه عاشورا را به نسل امروز جامعه تشریح کنیم .
وی ادامه داد: باید فلسفه عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) که از مهم‌ترین آنها فریضه امر به معروف و نهی از منکر است در مراسم‌های عزاداری تبیین شود.
**
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق گفت: در مرحله نخست واکسیناسیون، چهار هزار ۵۰۰ راس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری طاعون واکسینه شدند.
احسان زارع به ایرنا افزود: طرح یادشده از نیمه دوم شهریور امسال با هدف جلوگیری از شیوع بیماری دام های سبک اهلی که در مناطق حفاظت شده بافق چرا می کنند و پیشگیری از سرایت به حیات ‌وحش اجرا شد.
وی از آغاز مرحله دوم طرح واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از امروز خبر داد و پیش‌بینی کرد در این طرح بیش از 15 هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPR (طاعون ) واکسینه شوند.
وی تصریح کرد: مرحله دوم این طرح توسط اکیپ‌های دامپزشکی به ‌صورت رایگان در جمعیت دام سبک شهرستان انجام می‌شود.
زارع افزود: اولویت واکسیناسیون در کانون‌های سال‌های گذشته، دام‌های حاشیه مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش و جمعیت‌های پرتراکم است.
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق تاکید کرد: برای اجرای این طرح، واکسن به ‌صورت رایگان توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد در اختیار این شبکه قرار گرفته است .
زارع همچنین گفت: بر اساس همکاری تنگاتنگ با اداره محیط‌ زیست برای پیشگیری از سرایت بیماری به حیات‌وحش، تلاش بر این است که با هماهنگی‌های به‌ عمل‌آمده با اداره یاد شده روند اجرای طرح واکسیناسیون تسریع شود.
این مسوول افزود: بنا براین طرح یادشده تا پایان ماه جاری اجرایی خواهد شد.
به گفته فرزانه سالاری کارشناس بیماری های در دام پزشکی بافق، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری ویروسی واگیردار است که عمدتاً در دام‌های سبک به‌ویژه بره و بزغاله مشاهده می‌شود و در زمره بیماری های مشترک بین انسان و دام قرار ندارد ولی در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات‌وحش وارد خواهد شد.
وی اظهار داشت: این بیماری با علائمی چون تب، سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دردهان، اسهال و سرفه در دام بروز می‌کند و به دنبال آن دام مبتلا، به‌شدت لاغر شده و تلف می‌شود.
۳۷ هزار دام سبک(گوسفند و بز) در شهرستان بافق وجود دارد که از این تعداد ۲۵ هزار راس در مرتع چرا می کنند و بقیه در مزارع شهر نگهداری می شوند.
**
معاون پرورشی- فرهنگی آموزش و پرورش بافق گفت: مراسم سوگواره احلی من العسل با حضور بیش از ۷۰۰ دانش آموز در این شهر برگزار شد.
محمد رضا قاسم زاده با بیان اینکه این مراسم در محل آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این سوگواره به مناسبت ۶ محرم و به یاد جوانمردی های قاسم بن الحسن برگزار شد.
وی افزود: دانش آموزان در قالب هیئت ها و دسته های عزاداری وارد صحن امام زاده عبدالله بن موسی کاظم شدند و به عزاداری پرداختند.
قاسم زاده تصریح کرد: دانش آموزان پس از مداحی و نوحه سرایی از سخنان حجت الاسلام محمدی از روحانیان حوزه علمیه قم بهره مند شدند.
مدت چهار سال است که این سوگواری در بافق برگزار می شود.
بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر در ۹۰ مدرسه شهرستان بافق به تحصیل اشتغال دارند.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری یزد قرار دارد.
7543* 7539*2047 * خبرنگاران: اصغر عسکری- کارگر ابرقوئی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.