امیر ولی عضدزاده روز شنبه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان (2تا8 مهرماه ) در گفت و گو با ایرنا افزود: یک مرکز خانواده و کودک ناشنوا نیز در این شهر به کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات شنوایی (سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون ) ، آموزش‌های تربیت شنیداری و گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی به این قشر از جامعه است.
عضدزاده با بیان اینکه شایعترین ناهنجاری در بدو تولد کم شنوایی است ، تصریح کرد : چنانچه تشخیص و مداخله بهنگام درکم شنوایی قبل از سن 6 ماهگی رخ دهد این کودکان از نظر تکامل طبیعی کلامی ، شناختی و اجتماعی 1 الی 2 سال از همسالان مشابه خود که بعد از 6 ماهگی تشخیص و مورد مداخله قرار گرفته اند جلوتر هستند .
وی اظهار کرد: در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال 95 در شهرستان اردکان، یک هزار و 700 کودک غربالگری شده‌اند که از این تعداد 209 نفر مشکوک به ناشنوایی، شناسایی و برای درمان ارجاع شده‌اند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان با اشاره به شعار سال 2017 هفته جهانی ناشنوایان 'مشارکت کامل با زبان اشاره' افزود : سخن گفتن، یکی از ویژگی های ممتاز بشری است و انسان از راه سخن گفتن با دیگر افراد جامعه رابطه برقرار می کند، می فهمد و می فهماند، ناشنوایان نیز می کوشند به شیوه ای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد : زبان اشاره ، زبان ارتباط ناشنوایان است که سبب ایجاد فرصت برابر و مشارکت کامل ناشنوایان در امور اجتماعی همانند افراد شنوا می شود .
رئیس بهزیستی اردکان در پایان اظهار امیدواری کرد : با ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و آگاهی عموم مردم از زبان اشاره ، قدری از مشکلاتی که این قشر از جامعه با آن رو به رو هستند کاسته شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544 / 6197 خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.