اولین جشنواره عروسکی سرزمین من با هدف معرفی عروسک های تاریخی اردکان و عروسک آیینی بی بی کُگ متعلق زرتشتیان فردا( سه شنبه ) در این شهر برگزار می شود.
به گفته مصطفی دهستانی یکی از دست اندرکاران جشنواره با توجه به اهمیت تولید عروسک سازی در حوزه صنایع دستی و ایجاد اشتغال میان بانوان و با توجه به افزایش تولید، می توان با گسترش این صنعت مشکل تامین هدایای سنتی را رفع و امور تغییر یافته گذشته را احیا کرد.
همچنین آمن خادمی، طراح و سازنده عروسک بومی اردکان با اشاره به مراحل ساخت عروسک‌‌ های بی‌بی کگ گفت: این طرح حاصل ماه‌ها پژوهش میدانی، بررسی اسناد کتابخانه‌ ها و موزه ها در باره لباس‌های مردم اردکان و عروسک بی‌بی کگ است.
به گفته وی بی‌بی کگ نام عروسک آیینی زرتشتیان است، که این عروسک با استفاده از لباس زنان زرتشتی این منطقه طراحی شده ، جنبه بازی و بازیچه ندارد بلکه یک عروسک آیینی است.
خادمی در باره عروسک‌های اردکان هم گفت: برای ساخت این عروسک‌ها از لباس‌های قدیمی که مردم شهر می‌پوشیدند همچنین منابع موجود در موزه مردم شناسی و عکس‌های قدیمی سه نسل گذشته بهره برده است.
ساخت و طراحی این عروسک‌ها توسط خادمی که قبلا عروسک های لری لیلی و دلیار را طراحی کرده است، انجام شد.
وی در باره ساخت عروسک‌ها گفت: بازسازی عروسک بی‌بی کُگ زیرنظر پوپک عظیم پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر انجام شد.
جشنواره عروسکی سرزمین من با مشارکت خانه بوم‌گردی ماه بی‌بی و اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد برگزار و از عروسک های خاص این جشنواره رونمایی خواهد شد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

**
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد گفت: در 24 ساعت گذشته در سه عملیات جداگانه پلیس در این استان 250 کیلوگرم مواد مخدر کشف شد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ محمد رضا مزیدی افزود: از این مقدار 190 کیلو گرم تریاک بود که در 2 عملیات و بقیه حشیش بود .
وی ادامه داد: در این عملیات ها، 6 متهم دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند و قاچاقچیان قصد داشتند، مواد مخدر را از استان های جنوبی و از مسیر یزد به مناطق مرکزی کشور منتقل کنند.

**
ماموران فرماندهی انتظامی استان یزد در 24 ساعت گذشته 6 هزار و 48 قلم پوشاک قاچاق به ارزش 2 میلیارد ریال در بازرسی از یک دستگاه کامیون عبوری در این استان کشف کردند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس ، ماموران در راستای مبارزه با کالای قاچاق خبری مبنی بر انتقال یک محموله پوشاک خارجی قاچاق به یزد مطلع شدند، و خودرو مورد نظر را شناسایی کردند و در فرصت مناسب آن متوقف و در بازرسی محموله پوشاک کشف و سه نفر متهم نیز دستگیر شد.

**
امام جمعه مهریز گفت: ایجاد تولید و اشتغال باید محور فعالیت واحد های صنعتی قرار گیرد که تحقق اقتصاد مقاومتی با آن محقق می شود.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی در دیدار مدیر عامل شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد مهریز افزود: از امور مهم کنونی در جامعه که مورد نیاز جوانان است برنامه ریزی و هماهنگی برای ایجاد اشتغال است.
وی ادامه داد: اگر فعالیت های تولیدی و صنعتی در مهریز که دارای موقعیت بسیار خوب در استان یزد است افزایش یابد ضمن ایجاد اشتغال در توسعه همه جانبه شهرستان بسیار موثر است .
امام جمعه مهریز بیان کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقامتی و تولید و اشتغال نامگذاری کردند بنابراین همه باید در کنار مسئولان برای اجرایی شدن توصیه های معظم له اقدام کنند.
محی الدینی افزود: تلاش عملی برای بهره برداری از واحد های تولید و صنعتی در مهریز و تسریع در کارها همواره ضروری است و مسئولان اجرایی و دولت در خدمت سرمایه گذاران هستند.
وی تاکید کرد: بهره گیری از نیروهای بومی در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان نیز باید همواره مدنظر مسئولان واحدهای تولیدی و شرکت های مختلف قرار گیرد.
شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد در خرداد ماه 1393به منظور احیاء معدن سرب و روی مهدی ‏آباد و استفاده از ظرفیت های شهرستان مهریز و اشتغال زایی و ایجاد بازار کسب و کار فعالیت خود را شروع کرده است.
100 واحد تولیدی با دو هزار و 500 نیرو در مهریز فعال است.
مرکز شهرستان مهریز در 30 هزار نفر در جنوب شهر یزد قرار دارد.
7544* 7536*2047* خبرنگاران : مژگان دشتی- کاظم سبحان زاده ** انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.