مرتضی عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مهمترین زیستگاه یوزپلنگ واقع در کویر مرکزی ایران مربوط به شهرستان اردکان است که به دلیل وسعت زیستگاه های آن و قرار داشتن بین شهرستان های بافق - طبس - نایین از موقعیت ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه کرد: بیشترین مشاهده مستقیم و ثبت تصاویر از زادآوری و نیز یوزهای بالغ در 10 سال گذشته در زیستگاه های شهرستان به خصوص پناهگاه حیات وحش مربوط به دره انجیر است .
رئیس حفاظت محیط زیست اردکان با بیان اینکه در سال 1387 به بعد جمعیت یوز آسیایی کاهش یافت و دلیل اصلی آن توسعه معادن و تخریب زیستگاه های اینگونه جانوری عنوان شد، تصریح کرد: در سال 1385 و قبل از آن تعداد معادن در این حوزه بسیار کم بود و در حال حاضر اگر بررسی کنید تعداد معادن و جاده ها دسترسی و عبوری بسیار افزایش یافته و منطقه ای نمی بینیم که بتواند برای این حیوان زیستگاه امنی مابین مناطق تحت مدیریت باشد .
عزیزی با بیان اینکه دلیل اصلی کاهش یوزهای آسیایی به نظرم مربوط به همین موضوع است، گفت: چهار سالی است ،یوزآسیایی ماده در استان یزد مشاهده نشده است.
وی افزود: چهار قلاده یوزپلنگ مشاهده شده در اردکان نر بودند، همچنین در آخرین مشاهده ماموران محیط زیست حدود یک ماه پیش بود و به صورت مستقیم دیده شد و تصاویری از آنها ثبت شده است که 2 قلاده یوز بود و آخرین زیستگاه و پناهگاه حیات وحش دره انجیر است که دایما مشاهده و تصویر از یوز ثبت می شود .
این مسئول با اظهار نگرانی افزود: اگر همین روند ادامه یابد، امیدی به بقای نسل یوز در کویر مرکزی و استان یزد نخواهد بود.
عزیزی با بیان اینکه راهکارهایی برای حفظ بقای این حیوان پیشنهاد شد، اظهار کرد: محدوده ای به وسعت 40 هزار هکتار حصار کشی شود و این دو یوزنر و جفت آنها در آن منطقه نگهداری و به صورت نیمه طبیعی تکثیر شوند .
به گفته وی در منطقه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم یوزپلنگ آسیایی ماده مشاهده شد برای اینکه این گونه با ارزش از دست نرود باید راهکاری اندیشید و اگر این کار اجرا نشود، خطر انقراض نسل این حیوان را تهدید می کند.
پناهگاه حیات وحش دره انجیر یکی از زیستگاه های شناخته شده یوزپلنگ استان یزد است که در 2سال اخیر بیشترین تصویر و فیلم یوز آسیایی مربوط به این منطقه است.
این منطقه در فاصله 25 کیلومتری شرق مرکز بخش خرانق قرار دارد که به دلیل نبود تعارض
و با وجود خشکسالی و تاثیر جدی این پدیده در رویشگاه های آن هنوز جمعیت مناسبی از علفخواران وحشی را به خاطر تلاش های شبانه روزی محیط بانان در خود جای داده است.
آمار دقیقی از تعداد یوز در ایران در دست نیست، تعداد آنها 50 تا 120قلاده تخمین زده می شود که نسل این حیوان در معرض خطر انقراض قرار دارد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544*2047* خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.