حمید عسکری باقر آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد که امسال چهار هزار و 200 تن خرمای بومی و سه هزار و 150 تن خرمای اصلاح‌ شده برداشت شود که علاوه بر مصرف داخلی به استان های همجوار نیز صادر می شود.
وی محصول تولیدی را بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی ذکر کرد و یادآور شد: پا جوش ارقام غیربومی از برازجان بوشهر منتقل و کشت شده است.
رئیس جهاد کشاورزی بافق به صدور 2 فقره مجوز فرآوری و بسته بندی محصول خرما اشاره کرد و گفت: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می کند زمینه اشتغال بیش از 100 نفر را نیز فراهم خواهد کرد.
وی افزود: محصول خرمای بومی بافق به صورت « کلمپه» یا شیرینی های خرمایی قابل استفاده است که برای این منظور در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی حدود 300میلیون ریال وام با بهره کم برای فرآوری خرما برای متقاضیان به فعالیت در این عرصه در نظر گرفته شده است .
وی گفت: هم اینک در سردخانه های موجود شهرستان می توان خرما را تا مدت یکسال با کیفیت مطلوب نگهداری کرد.
عسکری بیان کرد: یک باب سردخانه 200 تنی با دمای زیر صفر و یک سردخانه 600 تنی با دمای بالای صفر در بافق وجود دارد که در ناحیه صنعتی مبارکه احداث ‌شده که 800 تن خرما را نگهداری می‌کند.
این مسئول اظهار کرد: همچنین از اجزای درخت خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون نخل بوده و به این درخت وابسته است.
به گفته عسکری بیش از دو هزار و 200 نفر بهره بردار در حوزه پرورش و تولید خرما در شهرستان بافق فعالیت دارند.
برداشت محصول از نخلستان های بافق همه ساله از شهریور ماه آغاز تا اواخر مهرماه ادامه دارد.
بافق مرکز عمده تولید خرما در استان یزد است که پس از آن اردکان قرار دارد، سطح زیرکشت نخلستان های استان بیش از 2 هزار و 600هکتار است، که از آن می توان برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.
7543 خبرنگار : اصغرعسکری** انتشار :
irnayazdd
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.