به گزارش ایرنا، محمدرضا علمدار پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در یزد گفت: با تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت و مشارکت دستگاه‌های دولتی، تشکل ها و نمایندگان بخش خصوصی، پایش 2 هزار و 200 واحد صنعتی و معدنی انجام و 2 هزار و 300 مصوبه برای بهبود شرایط فعالیت این واحدها به تصویب رسید.
وی افزود: همچنین یک هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات برای توانمندسازی واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط استان مصوب شده که تاکنون با پرداخت بیش از 850 میلیارد تومان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم این استان رتبه چهارم کشور را در پرداخت تسهیلات به صنایع کسب کرده است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد اظهار کرد: در بخش اشتغال نیز بیش از 45 هزار شغل در استان تثبیت و به ازای هر یک روز 36 فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است.
علمدار تصریح کرد: در موضوع سرمایه‌گذاری، استان یزد حائز رتبه برتر در کشور است به گونه ای که 50 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش های صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و همچنین 88 میلیون دلار تسهیلات برای خرید مواد اولیه پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: در بخش معدن یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید راه اندازی سامانه کاداستر در راستای شفاف سازی و جلوگیری از ایجاد رانت بوده به طوری که این سامانه باعث شده هر فردی به همان اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که یک مدیر دولتی دسترسی دارد.
این مسئول ادامه داد: از دیگر دستاوردهای استان بخش معدن کسب رتبه اول کشور در صدور گواهی کشف در سال 95 و نیز بخشایش جرایم حقوق دولتی سنوات گذشته تا پایان سال 95 و نیز راه‌اندازی معدن مهدی آباد به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی باریت خاورمیانه بوده است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه نگاه خاص به موضوع اقتصاد و تولید نشانگر بلوغ برنامه ریزی در کشور است یادآور شد: رویکرد دولت تدبیر و امید توجه ویژه به اقتصاد، تولید و صنعت و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی برای حل ساختاری مشکلات اقتصاد و تولید است.
در ادامه این مراسم رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد نیز گفت: به دلیل صنعتی بودن، یزد بزرگترین استان مهاجرپذیر کشور است .
سیدعلی اکبر کلانتر افزود: بیکاری استان یزد به واسطه مهاجرت ها افزایش یافته بنابر این باید بودجه و امکانات این بخش نیز به همین استان آورده شود در حالی که مالیاتش در سایر استان ها هزینه می شود.
وی تصریح کرد: این دولت فعالیت های زیادی برای رونق و رفع رکود انجام داد اما برخی روسای تشکل ها از برگزاری مراسم روز ملی صنعت در تهران گلایه داشتند و با حالت قهر سالن را ترک کردند.
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد با بیان اینکه در چند سال گذشته هزینه های دولت چند برابر شده، افزود: بخشی از هزینه ها از طریق مالیات بویژه از صنایع تامین می شود، چرا این مالیات در بخش هایی که اشتغال ایجاد می کنند هزینه نمی شود؟
کلانتر درباره تامین مالی بخش صنعت و نرخ بانکی هم اظهار کرد: رشد ناگهانی سپرده های بانکی در برابر تسهیلات اندک بخش صنعت و جذب 80 درصد نقدینگی کشور در بانک ها و وارد نشدن نقدینگی به بخش تولید با نرخ بالای سود تسهیلات بانکی موجب تعطیلی صنعت شده است.
وی در عین حال تأکید کرد: قبول داریم که رکود در صنایع بزرگ و عمدتا دولتی حل و رفع شده اما در صنایع کوچک و متوسط که استان یزد نیز از این دست است همچنان پابرجاست در حالی که اگر تسهیلات متناسب با وضعیت استان پرداخت شود، مشکلات رفع خواهد شد.
در پایان این آیین از صنعتگران و معدنکاران برتر و پیشکسوتان استان با حضور قائم وزیر صنعت، استاندار یزد، رئیس کارگروه صنعت مجلس و نماینده یزد و اشکذر در مجلس تجلیل شد.
1968/ 6014/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار : کاظم شاملو
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.