به گزارش ایرنا محمدرضا عظیمی زاده روز دوشنبه در نشست فوق العاده شورای شهر با موضوع ثبت جهانی یزد افزود: ثبت جهانی شهر یزد پایان کار نیست بلکه آغاز یک راه پر فراز و نشیب برای آبادانی و توسعه شهر است.
وی با بیان اینکه باید تمام توان و تلاش خود را بر ایجاد یک شهر جهانی بکار گیریم و با جدیت دنبال کنیم اظهار کرد: شهرداری یزد در این چند سال اقداماتی خوبی در بافت تاریخی شهر انجام داده است.
وی با بیان اینکه نقش مردم یزد را در حفظ آثار و ابنیه تاریخی نمی توان نادیده گرفت ، برگزاری همایش کشوری ثبت جهانی شهر یزد، برپایی سلسله جشن های محلی و نمایشگاه صنایع دستی در بافت تاریخی یزد را برای همین منظور پیشنهاد داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم گفت: بافت تاریخی با اکثریت آرا ثبت جهانی شد که با این اتفاق گام بزرگی در راستای توسعه گردشگری استان برداشته می شود.
فاطمه دانش افزود: این ثبت جهانی افتخار بزرگی برای یزد است و پیام آور اهمیت غنی بودن فرهنگ و تمدن ایرانی در سطح بین المللی است.
وی اظهار کرد: تلاشهای بسیاری برای ثبت بافت تاریخی یزد انجام شد که خوشبختانه به نتیجه رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم ضمن تبریک ثبت جهانی این شهر زد گفت: این موفقیت هنرنمایی و همت بلند نیاکان ما را آشکار ساخت و توجه جهانیان به این شهر جلب شد.
حجت الاسلام عباس زارع افزود: شورای اسلامی دوره چهارم توجه ویژه ای به بافت تاریخی دارد و اقداماتی خوبی برای حفظ آن انجام داده است.
وی با بیان اینکه در این دوره بودجه بافت تاریخی به 10 برابر افزایش یافت بر حفظ آثار و ابنیه تاریخی تاکید کرد.
بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، دیروز (یکشنبه) در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.
بافت تاریخی یزد به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.