به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد رضا حبیبی روز چهارشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران افزود: در یکسال گذشته هفت هزار و 902 مورد ازدواج در دفاتر یزد به ثبت رسیده که این میزان رتبه در رتبه 27 استان های مختلف کشور است .
وی تصریح کرد: اهمیت نظام خانواده در جامعه، توجه بیشتر خانواده ها به موضوع مهم ازدواج و پیگیری این موضوع از سوی سایر بخش ها و رسانه ها را ضروری ساخته و شرایط موجود ازدواج در شان استان یزد نیست.
این مسئول همچنین در خصوص وضعیت آمار طلاق در یزد افزود: در سال گذشته یک هزار و 480 مورد طلاق در دفاتر یزد و مناطق تابعه استان به ثبت رسیده است.
حبیبی گفت: به ازای هر شش ازدواجی که پارسال در استان یزد انجام شده یک مورد طلاق ثبت شده که رتبه استان در زمینه طلاق نیر در کشور در جایگاه بیست و هفتم است.
وی خاطر نشان کرد: عوامل مختلفی در وقوع طلاق موثر است که برای پیشگیری از آن در سال گذشته طرح مشاوره قبل از ازدواج برای زوج ها پیش بینی و اجرا شد .
این مسئول خاطر نشان کرد: بر این اساس هم اکنون سه مرکز مشاوره خانواده برای جلوگیری از افزایش طلاق و سایر دعاوی در استان فعالیت دارد.
حبیبی گفت: با فعالیت های خوب این مراکز در این مدت کوتاه حدود 36 درصد برخی اختلافات زوج ها و خانواده ها به صلح و سازش ختم شده است .
رئیس کل دادگستری یزد تصریح کرد: اجباری کردن آموزش های قبل از ازدواج برای زوج های جوان نقش مهمی در کاهش اختلافات و طلاق ها داشته است .
حبیبی در ادامه با تشریح عملکرد دادگستری یزد گفت: در سال گذشته 266 هزار و 110 پرونده در بخش های مختلف بررسی و مختومه شده است.
وی پنج آسیب اصلی استان در سال گذشته که موجب تشکیل بیشترین پرونده ها در محاکم مختلف شده به ترتیب ضرب و جرح عمدی، سرقت های خرد ، ایراد صدمات غیرعمدی (تصادفات)، توهین به اشخاص و تهدید برشمرد.
این مسئول همچنین مهمترین دعاوی حقوقی دادگستری را به ترتیب شامل مطالبه وجه، تاخیر و تادیه و مطالبه وجه با عناوین دیگر عنوان کرد.
حبیبی از فعالیت 95 شورای حل اختلاف شامل 72 شعبه شهری و 23 شعبه روستایی در استان خبر داد و یادآورد شد: این شوراها با فعالیت هشت قاضی ویژه فعالیت های منظم و مستمری دارند.
رئیس کل دادگستری یزد اظهار داشت: در سال گذشته 260 میلیارد ریال درآمد بخاطر فروش تمبر، هزینه دادرسی، درخواست جریمه های نقدی و غیره بر اساس مقررات در استان کسب و به حساب خزانه واریز شده است .
حبیبی یکی از برنامه های مهم دادگستری یزد را در این مدت، تلاش برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها ذکر کرد که تا زیر 100 روز کاهش یافته در حالی که قبلا برخی پرونده ها تا 6 ماه نیز طول می کشید.
وی با بزرگداشت هفته قوه قضائیه بر همکاری مردم و رسانه ها برای تحقق اهداف و ماموریت ها، پیشگیری از جرائم و فرهنگ سازی در کاهش آسیب ها و ناهنجاری ها تاکید کرد.
اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است .
7536/ 6014/ خبرنگار: کاظم سبحان زاده**انتشار: کاظم شاملو
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.