ترامپ بعد از پیروزی در مبارزات سیاسی آمریکا ، این کشور را با حاشیه های زیادی مواجه کرده اما سعی کرده به جای سیاسی بازی در ارتباط با کشورها از پیشه خود یعنی تجاری بازی استفاده کند که در سفر به عربستان سعودی این امر بسیار مشهود بود.
در واقع این سفر با اهداف مختلفی انجام شد که مهمترین آن بهره گیری از سیاست قدیمی انگلستان به عنوان استعمارگر پیر یعنی ' تفرقه بینداز و حکومت کن ' بود از این رو ترامپ سعی کرده این بازی شطرنج را رو بازی کرده و در مرحله اول ، اعراب را به بهانه ایران هراسی دچار وحشت کند .
در مرحله دوم بزرگترین کاری که رئیس جمهوری آمریکا انجام داد که شاید دوام چندانی نیاورد ایجاد فتنه و تفرقه بین اعراب بود و در این راستا بین عربستان و امارات با قطر را شکرآب کرد و البته صید بزرگی را از گاوشیرده بزرگ منطقه یعنی عربستان برداشت کرد.
در جریان سفر ترامپ قرارداد فروش بیش از 100 میلیارد دلار سلاح‌های تولید آمریکا و ابزارهای مرتبط به عربستان سعودی فروخته بسته شد که البته این امر در دوره اوباما نیز اتفاق افتاده یعنی از سال 2009 مقدار 115 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و 198 میلیارد دلار سلاح به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فروخته شده است.
بعد از ایجاد اختلاف شدید میان عربستان که بعد از این سفر اتفاق افتاد و آمریکا به صورت ضمنی از حمایت قطر از برخی گروهها همچون حماس انتقاد کرده بود ، شرکت آمریکایی بوئینگ مناقصه فروش تجهیزات نظامی به کشور قطر را به ارزش 667.5 میلیون دلار برنده شد.
خبرگزاری روسی 'اسپوتنیک' به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا 'پنتاگون' نوشت: قرارداد شرکت بوئینگ مربوط به فروش 24 فروند بالگرد جنگی آپاچی مدل AH-64E برای پشتیبانی نیروهای زمینی و سیستم آموزش خدمه مدل «لانگ بو»، تجهیزات پشتیبانی زمینی و رادیوهای 'تالس' است و این قرارداد نظامی بوئینگ در شهر 'مسا' ایالت آریزونا اجرایی می شود و پیش بینی شده که اجرای آن تا 31 مه 2020 تکمیل شود.
در واقع آمریکایی ها با این سفر دو طرف را دوشیدند و به قولی هم از توبره خوردند و هم از آخور ؛ اما چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس اینگونه حاضرند به استکبار و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) شیطان بزرگ ،باج بدهند.
دلیل نخست آن شبهه و سراب ایران هراسی است که آمریکا از روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی در میان اعراب ایجاد کرده که نخستین نتیجه آن جنگ تحمیلی صدام حسین علیه ملت ایران و آخرین مورد آن تجهیز مالی و تسلیحاتی گروههای تکفیری داعش در انجام عملیات های تروریستی در ایران اسلامی بوده است.
با توجه به نقشه های شومی که آمریکا و همپیمانانش همچون عربستان در خاورمیانه داشتند و با تلاش ایران و بعدها روسیه در عراق ، سوریه ، بحرین ، یمن ، فلسطین و لبنان به شکست انجامید و با وجود مسئولیت پولکی سعودی ها در موضوع حقوق بشر مضحک سازمان ملل ، چاره ای نبود جز نمایش مسخره سفر ترامپ و قراردادهایی برای خرید دوباره دولت و مجلس آمریکا تا بار دیگر با تحریم های جدید ، زاویه دید کشورها منحرف و به سمت ایران خیره شود.
غافل از اینکه این کشوری که از ابتدا با خون و خونریزی و قتل و عام بومی های آمریکا شکل گرفته هیچ وقت به تعهداتش پای بند نبوده و فقط به دنبال منافعش است به گونه ای که در برجام هسته ای ایران با آمریکا و برخی کشورهای بزرگ جهان دیدیم.
به نظر می رسد آمریکا از عهدشکنی سیری ندارد و عبرت نمی گیرد و سعی دارد با خیمه شب بازی در منطقه خاورمیانه که هزاران کیلومتر از کشورش دور است اقتصادش را با دلارهای کشورهای مفلوکی همچون عربستان بچرخاند و ریش آنها را به تحریم های ایران گره بزند.
در واقع سنای آمریکا در تازه ترین اقدامش علیه ایران با قدرت و رای حداکثری تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرده که نه تنها با روح برجام تناقض دارد, بلکه جسم برجام را نیز مخدوش کرده و به صورت رسمی آن را نقض کرده است و این امر نشان می دهد آمریکا با این همه ادعا هیچ کاری جز چرب کردن سبیل برخی کشورها و فقط و فقط تحریم ایران کار دیگری ندارد.
هرچند که این رودخانه گل آلود در آغاز برای آمریکا نان داشته و در اقدامی ناشیانه ، ماهی درشتی هم از آن صید کرده اند اما برای کشورهای منطقه ، از این شیرهای پرآب که از خودشان دوشیده شده ، ماستی بسته نخواهد شد و در هر صورت مانعی مقابل تقویت توان نظامی و دفاعی ایران اسلامی در منطقه نخواهد بود و چه بسا ایران را با بالاترین دموکراسی و بیشترین میزان انتخابات در جهان بیشتر معرفی خواهد کرد .
6197 / 6197 گزارش از : محمودرضا رحمانی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.