به گزارش ایرنا کشاورزان یزدی که تنها یک درصد از اراضی قابل کشت کشور را در اختیار دارند 1.5 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کنند و از این لحاظ در جایگاه چهاردهم ایران قرار دارند.
در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی در این استان بیش از یک کیلوگرم ماده خشک استحصال می شود در حالی که این میزان در سطح ملی 920 گرم است.
کمبود آب و انتقال نیافتن آب کافی به استان باعث شده تا تنها از 28 درصد مساحت استان عملا کمتر از یک درصد هم بهره اقتصادی برده نشود.
با این حال راهکارهای متعددی در طول فعالیت دولت یازدهم در استان پیاده و اجرا شده که عمده ترین آنها مکانیزه کردن سیستم آبیاری و اجرای آبیاری نوین ، تغییر الگوی کشت ، کنترل مصرف آب در گلخانه ها و شناسایی و پرورش داروهای گیاهی و کم آبخواه بوده است.
ضمن آنکه استان یزد به عنوان یک استان باغبانی در کشور معروف است به گونه ای که 66 درصد سطح اراضی قابل کشت استان به محصولات باغی اختصاص دارد و این استان در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور را دارد.
نخستین طرح سامانه آبیاری نوین زیر سطحی کشور در سطح 130 هکتار از اراضی تجمعی و خرده مالکی کشاورزی شهرستان بهاباد استان یزد اجرا شده ضمن آنکه قرار است در یک برنامه 10 ساله 9 هزار و 300 هکتار از کشتهای پر آبخواه استان به کم آبخواه تبدیل شود.
در این گزارش با توجه به اینکه در هفته جهاد کشاورزی ( 21 تا 27 خرداد هر سال ) قرار داریم به وضعیت استان یزد از لحاظ اقلیمی در حوزه گیاهان دارویی و مزایای آن به عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش صادرات با زمینه اشتغال زایی مناسب می پردازیم.
قرار است هرساله 10 درصد بخشی از اراضی استان یزد تبدیل به کشت های کم آبخواه شود و زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت های جایگزینی هستند که به تدریج جایگزین کشت های پرآبخواه نظیر گندم،سبزی و صیفی،ذرت و یونجه خواهد شد.
در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تأکید بر لزوم شناسایی و ترویج کشت گیاهان دارویی کم آب خواه زمینه توسعه وصادرات محصولات کشاورزی استان گفت: خشکسالی های پیاپی و بحران کم آبی موجب شده تا قدم های جدی برای تغییر الگوی کشت برداشته شود.
سیدجمال سجادی پور افزود: معرفی گونه گیاهان دارویی نخستین گام در تغییر الگوی کشت با جایگزینی گیاهان کم آب خواه است که مزایایی همچون صرفه جویی در مصرف آب ، ارتقء بهره وری و نیز اشتغال زایی مناسب به همراه دارد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد :هم اکنون بیش از60هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت انواع گیاهان دارویی اختصاص دارد و مالکان زمین های خرد می توانند با اجرای این طرح بیشترین بهره برداری را زمین های خود داشته باشند.
این مسئول تصریح کرد: در این طرح قرار است در طول 10 سال آینده گیاهان دارویی ، جایگزین 600 هکتار از کشت های پرآبخواه دراستان یزد شود.
البته شرایط خاص آب وهوایی مناطق مختلف استان یزد که چهار فصل را در دل خود دارد زمینه پرورش گل های زینتی و معطر را نیز فراهم کرده به گونه ای که هم اکنون بیش از 90 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش کشت گل محمدی قرار دارد.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این خصوص با بیان اینکه از اراضی زیرکشت گل محمدی در این استان، 70 هکتار بارور و 20 هکتار آن به صورت نهال است، اضافه کرد: پیش بینی می شود بیش از از این اراضی که به ترتیب شهرستان های تفت، مهریز، اشکذر وخاتم وجود دارد بیش از 115 تن گل محمدی از آنها برداشت شود.
اشتغال زایی این بخش نیست در نوع خود با توجه به کویری بودن استان یزد بالاست به گونه ای که علیرضا طاقه باف اشتغال زایی این بخش در تولید سالانه 65هزار تن عرقیات گیاهی و گلاب را بیش از یک هزار و 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرد.
برداشت گل محمدی و تولید گلاب و عرقیات درشهرستان های این استان معمولا از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می شود و تا اواخر تیرماه نیز ادامه می یابد و در برخی شهرستان ها برای خانواده های زیادی اشتغال زایی می کند.
یکی از این مناطق شهرستان مهریز است که از 60 تن گلاب و عرقیات تولیدی در سال بیش از 60 درصد را به سایر مناطق استان ارسال می کند و حدود 100 خانوار بصورت فعال در بخش مرکزی و دهستان میانکوه، روستای منشاد، روستای گل افشان و دره در این حوزه فعالیت می کنند .
از 102 واحد تولید عرقیات گیاهی، گلاب، اسانس طبیعی و انواع نوشابه بر پایه عرقیات گیاهی بیشترین تعداد در شهرستان تفت قرار دارد و در واقع به عنوان قطب تولید این محصول در استان یزد مطرح است.
یکی از مناطقی که طی سالهای گذشته توانسته در خصوص کاشت داروهای گیاهی موفقیت هایی چشمگیر کسب کند دهستان کذاب در بخش خضرآباد شهرستان اشکذر است که هر سال بخشی از اراضی این منطقه زیرپوشش گیاه دارویی ' مرزنگوش ' که منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع کرده و موجب کاهش یافتن میزان کلسترول می شود قرار می گیرد.
کاشت این محصول که در طب سنتی از مرزنجوش برای تسکین اعصاب و رفع بی حوصلگی ، برای رفع افسردگی ، کمک به درمان سردرد، بیماری حرکتی ،نفخ شکم، قولنج کودکان ،تهوع، دردمفاصل و عضلات ، سرفه و درمان سرماخوردگی استفاده می شود در شهرستان مهریز نیز از سال 1392 انجام می شود.
ناگفته نماند کشت گیاه پرخاصیت مرزنگوش به خاطر شرایط خاص آب و هوایی و کمبود شدید آب و در راستای تغییر الگوی کشت در بیشتر شهرستان استان همچون خاتم و بهاباد نیز وجود دارد.
زیره نیز دیگر گیاه دارویی پرکشت در استان است که در شهرستان های ابرکوه و خاتم کشت می شود ؛ این محصول از زمره گیاهانی است که حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارد و جزو گیاهان کم آبخواه و در عین حال با سوددهی بالا به حساب می‌آید.
در مجموع ، عمده گیاهان دارویی بومی استان یزد شامل شوید و شنبلیله ، شاتره، مرزه، گل گاوزبان ، گل ختمی،‌ گل ماهور، قدومه، ‌زیره سیاه، ‌کاسنی،‌ هندوانه ابوجهل،‌ گل حسرت، زیره سبز، خاکشیر، ‌شکرتیغال،‌ آنغوزه‌، وشاء،‌ شیرین بیان، بالنگو،‌ پنیرک خبازی، مورت،‌ مرزنگوش،‌ بارهنگ، ریواس، ‌مریم گلی، تاجریزی، آویشن و ‌کاکویی است که تمامی این گیاهان از خواص دارویی شناخته شده‌ای برای درمان ناراحتی‌ها و بیماری‌ها برخوردارند.
1968/ 6197 گزارش از:محمودرضارحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.