به گزارش ایرنا، سیدمحمد میرمحمدی در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور که با حضور معدن کاران، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور در یزد گفت: معادن از اجزای منابع طبیعی محسوب می شود و به همین دلیل حفظ گیاهان و درختان باید در برداشت از معادن مورد توجه قرار گیرد و استخراج بر اساس قواعد علمی انجام شود.
استاندار یزد با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی بسیار مهم است، اظهار کرد: دولت در حوزه استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور نقش حمایتی دارد و در این خصوص فعالیت های خوبی در استان یزد در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
میرمحمدی ادامه داد: دولت در استان یزد که دومین استان معدنی کشور از نظر ذخایر و رتبه اول در برداشت از معادن است، مسیر فعالیت را هموار کرده است.
رئیس شورای برنامه ریزی استان یزد درباره الزامات رسیدن به توسعه پایدار در حوزه معادن گفت: توجه به اکتشاف معادن با حرکت به سمت معادن تأثیرگذار، آمایش سرزمین با هدف توزیع مناسب جمعیت بر اساس ظرفیت‌های منابع طبیعی و تدوین استراتژی ارزش افزوده از دیگر ضرورت‌ها در این حوزه است.
میرمحمدی از کم توجهی به تکمیل چرخه تولید انتقاد کرد و افزود: فرآوری و لزوم توجه به بالا بردن ارزش افزوده مواد معدنی از راهکارهای موثر در راستای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی است و با تکمیل زنجیره تولید می توان به رشد اشتغال کمک کرد.
وی گفت: سازمان محیط‌ زیست، منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با همفکری به برنامه‌ای برسند که آسیب کمتری به منابع طبیعی و محیط‌ زیست وارد شود.
در این جلسه بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز با تشریح وضعیت معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد و میزان ذخایر و جایگاه این معدن در کشور گفت: این طرح با همکاری یک کنسرسیوم بخش خصوصی شامل پنج شرکت بزرگ در حال مطالعه است و می تواند 3 تا 4 درصد سرب و روی جهان را تامین کند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، چهارمین استان صنعتی و به لحاظ تنوع معدنی با شناسایی بیش از 32 نوع ماده معدنی رتبه اول کشور را دارد و تامین 50 درصد خوراک فولاد کشور در این استان انجام می شود.
1968/ 6014/ خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : کاظم شاملو*
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.