به گزارش ایرنا ، محمدرضا تابش روز شنبه در نخستین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1396 با تبریک ولادت امام جواد (ع) و روز ملی فناوری هسته ای و با بیان اینکه مجموعه ظرفیت های موجود در استان برای تحقق عینی شعار سال در این استان وجود دارد افزود: از این رو شناخت ظرفیت های قانون برنامه و بودجه و استفاده هدفمند از سفر وزرا و رئیس جمهور برای گره گشایی از مشکلات مردم ضروری است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر برنامه ریزی مناسب مسئولان برای پیش بینی و اجرای طرح ها در استان تاکید کرد: در تعریف پروژه های مختلف بویژه سفر ریاست جمهوری باید چند شاخص مهم را مدنظر قرار داد که تطابق آن با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی، هماهنگی با احکام برنامه توسعه ششم از مهمترین آنهاست.
تابش افزود: پیش بینی طرح ها بر مبنای برنامه بودجه سالانه کشور و عدم تمرکز گرایی ، توجه به لزوم توزیع استانی طرح ها ، تعریف طرح ها بر اساس تحقق شعار سال یا بخشی از آن ، زمینه ساز مشارکت بخش خصوصی ، واقع نگرانه و به دور از تخیل ، زمینه ساز مشارکت مردم با هدف تزریق روحیه همبستگی و امید در آنها از دیگر الزام های طرح های ارائه شده برای سفر ریاست جمهوری باشد.
نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وضعیت برخی کشورهای توسعه یافته همچون مالزی و کره جنوبی و مقایسه آن با ایران گفت: مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی رشد پایدار بدون آسیب پذیری از تکانه های اقتصادی است اما باید بررسی شود چرا ایران با وجودی که 96 سال است که مدرن شده اما توسعه نیافته است.
وی خاطرنشان کرد: محقق نشدن درآمد های بخش بهره وری ، ارائه طرح های بی هدف عمرانی و پایین بوده بهره وری نیروی کار از دلایل مهم توسعه نیافتن ایران است که امیدواریم بیش از پیش در برنامه ریزی ها مدنظر باشد.
تابش یادآور شد: با وجودی که امروز جمهوری اسلامی با مدیریت مقام معظم رهبری قدرت بلامنازع منطقه است اما نباید با توجه به ظرفیت های بالا از مسائل و مشکلات داخلی همچون آسیب های اجتماعی و فقر و نیز تبعیض ها غافل شد بلکه باید با تکیه بر علم و دانش و تخصص و توان نیروی انسانی در مسیر تقویت روحیه همبستگی تلاش کرد.
استان یزد بترتیب در حوزه معدنی ، صنعتی و صدور محصولات غیرنفتی ، رتبه های دوم ، چهارم و هشتم کشور را دارا بوده و به عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری در مرکز ایران قرار دارد.
3 هزار و 700 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 80 هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار نفر اشتغال صنعتی در استان وجود دارد.
این استان در حالی که 1.1 درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در کشور دارد .
هم اکنون استان یزد رتبه اول کشور را به لحاظ تنوع معدنی با شناسایی بیش از 30 نوع ماده معدنی و رتبه دوم ذخایر معدنی با یک میلیارد و 677 میلیون تن ذخیره را دارد و تامین 50 درصد خوراک فولاد کشور در این استان انجام می شود.
از سوی دیگر این استان با یک میلیون و 135 هزار نفر جمعیت 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد دارای بافت تاریخی به مساحت 743 هکتار و حریم پنج هزار هکتار است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و همین عوامل موجب شده در چند سال اخیر تعداد گردشگران خارجی این استان 80 درصد افزایش یابد.
1968/6197 خبرنگار:محمودرضا رحمانی**انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.