به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شهرستان مهریز در جنوب استان و در 30 کیلومتری شهر یزد و در کنار جاده بین المللی شمال ، جنوب کشور( تهران ، بندرعباس و یزد ، کرمان) واقع شده است .
بنای شهرستان مهریز را به مهرنگاردختر انوشیروان نسبت داده اند و آب و هوای این شهرستان ، معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی موقعیت طبیعی (دارابودن سراب ها، قله های برف گیر و آب و هوای معتدل کوهستانی) در حاشیه کویر، از گذشته برای کاروان های تجاری ، شاهراهی حیاتی ساخته است .
این منطقه هم اکنون نیز با قابلیت های تفریحی ، گردشگری از جمله چشمه پرآب و زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.
شهرستان مهریز با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان در استان یزد تلقی می شود.
مهریز با وسعت بیش از 14 هزار کیلومترمربع دارای جمعیتی بیش از 50 هزار نفر می باشد و از مهمترین صنایع دستی این شهرستان می توان از قالی بافی نام برد و نقشه‌های اصیل فرش مهریز با طرح‌های یزد و کرمان بافته و به بازار عرضه می شود.
از دیگرصنایع دستی این شهرستان می توان آهنگری، سریشم ، گیوه بافی، سبدبافی و چاقوسازی را نام برد.
وجود بناهای تاریخی که سیر تحول و دوره های معماری را در این شهر معرفی می کند همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه است .
از جمله آن ها می توان به بناهای باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلعه ها و کاروانسراهای مربوط به دوره های مختلف معماری اسلامی و وجود بناهای باشکوه اقتصادی و کاروانسراها و باغ ها اشاره کرد .
مهریز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی و از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان یزد بشمار می رود و وجود آثار ارزشمند تاریخی در نقاط مختلف این شهر دلیل محکمی بر این مدعاست.
همچنین با توجه به کاوش های چند سال گذشته در منطقه بهادران مهریز و بدست آوردن ظروف مفرغی و نیز سنگ نوشته های بسیار قدیمی می توان تاریخچه پیدایش مهریز را به سال های بسیار دورتر از این در نظر گرفت.
شهرستان مهریز دارای 2 چشمه بزرگ فصلی و معروف غربالبیز و دامگاهان یا دون گاهون است که برای کشاورزی این منطقه بسیار مؤثر و حیاتی است و چشمه غربال بیز که در جنوب غربی و در فاصله سه کیلومتری شـهر و در کنار روستای مدوار قرار دارد از چشمه های بسیار معروف استان است و از ارتفاعات لاخسه سرچشمه گرفته و تقریباً از اسفند الی شهریور ماه دارای آب است و در سال های پرباران آب آن دائمی می گردد.
همچنین چشمه دامگاهان یا دون گاهون هم از محلی به همین نام که در امتداد ارتفاعات شیرکوه می باشد سرچشمه می گیرد و منبع تأمین کننده آن برف های زمستانی ارتفاعات این کوه است و میزان آب آن بستگی شدید به میزان برف زمستانی ارتفاعات آن دارد.
مهریز دارای افزون بر 500 اثر تاریخی و فرهنگی است که 100 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان مهریز می توان به رباط زین الدین ، کاروانسرای شاه عباسی ، کوه ریگ ، سنگ نگاره های کوه ارنان ، سرو کهنسال منگاباد ، برج آسیار ریگ و روستاهای گردشگری اشاره کرد.
فرماندار شهرستان مهریز گفت: تمام تمهیدات لازم با همکاری سایر دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی برای میزیانی و پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی در این شهرستان اندیشیده شده است.
سید محمد رستگاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت ستاد خدمات سفر در بخش های مختلف از قبل آغاز شده و بصورت مستمر نسبت به بررسی مسائل و انجام ماموریت ها اقدام می کند.
همچنین علی اصغر صمدیانی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: از 500 اثر تاریخی و فرهنگی مهریز تاکنون حدود 100 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: همکاری خوبی در بخش های مختلف برای پذیرایی مهمانان و مسافران نوروزی در این شهرستان از مدت ها قبل فراهم شده و مشکلی در پذیرش آنها وجود ندارد.
شهرستان مهریز با 50 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری یزد واقع شده است.
7536/ 5054خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار: بهنام احمدی *
IRNAYAZDD@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.