به گزارش ایرنا، متولیان امر گردشگری بافق با برگزاری نشست های هماهنگی با دیگر دستگاههای اجرایی برای رفاه حال گردشگران و مسافرانی که در تعطیلات نوروزی 96 بافق را به عنوان مقصد خود انتحاب می کنند امکانات لازم را از هر حیث تدارک دیده اند.
شهرستان بافق با 42 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی و درفاصله 110 کیلومتری مرکز استان یزد واقع شده است و دارای یک بخش مرکزی، سه دهستان و دهها روستای کوچک و بزرگ است که قطرم ، شادکام و باجگان به عنوان روستاهای هدف گردشگری در فهرست روستاهای پر جاذبه کشور به ثبت رسیده است.
دهستان سبز دشت بافق یکی از سردترین مناطق استان یزد است و آنزمان که اغلب شهروندان استان یزدی در گرمای بالای 40 درجه یه باد تند کولر ها پناه می برند مردم روستاهای مناطق کوهستانی سبزدشت بافق از خنکای هوای طبیعی دشت و کوه و صحرا جسم و روح را تازه می کنند.
امام زاده ظهیرالدین عبدالله ابن موسی ابن جعفر، قاضی میرجعفر، مسجد جامع با سبک معماری کم نظیر، پارک و دریاچه مصنوعی آهنشهر، مجموعه تفریحی آبشار، شن‌های روان و تلماسه های صادق آباد و حسن آباد، باغ تاریخی تیتو و پتکستان، قلعه کهن باقرآباد و روستاهای بکر و خاطر انگیز قطرم، شادکام، شمال آباد و آب مرغون از مناطق گردشگری زادگاه شاعر نامی قرن دهم' وحشی بافقی' است.
ساختمان امامزاده ظهیر الدین عبدا… بن موسی بن جعفر(ع) در بافق را متعلق به قرن سوم هجری می دانند و از زیبایی و شکوه گنبد آن ستایش می کنند.
این زیارتگاه بقعه ای بسیار زیبا و باشکوه و گنبدی عظیم دارد که کاشی کاری و نیز تزئینات داخلی آن قابل توجه و نقوش داخلی آن از کارهای ملاحسن نقاش باشی بافقی است.
برخی صاحبنظران شباهتی که بین این بقعه با آثار قبل از اسلام وجود دارد آن را با سبک میترائیسم مشابه می دانند و گنبد امامزاده عبدا…بافق به لحاظ معماری و رواق آرامگاهی در دنیا کم نظیر است.
این مکان مقدس به خاطر سبک معماری زیبا و گنبد منحصر بفرد خود و قرار گرفتن در میدان اصلی شهر و ابتدای بلوار وحشی بافقی که در مسیر مسافران است، در طول سال به ویژه ایام نوروز زائران ،مسافران و گردشگران زیادی را جذب می کند طوری که بنا بر آمارهای رسمی درسالهای گذشته بشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است.
براریگ بافق این جاذبه طبیعی که شامل تلماسه ها و تپه های شن روان با وسعت زیاد می باشد،از گذشتگان نقل شده ریگ های روان تا محل پمپ بنزین(مدخل ورودی شهر)که امروزه منطقه ای مسکونی شده ادامه داشته ولی همین ریگ های روان امروزه تپه های دیدنی را در جاده قطرم و دهستان مبارکه و حسن آباد به وجود آورده که بسیار دیدنی بوده و جلوه خاصی به کویربخشیده است .
قلعه باقر آباد هم که به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی با حفر قنات در سال 1320 ه.ق توسط عسکر و در سه مرحله ساخته شده، که ابتدا برج شمالی که محل زندگی عسکر بوده و قسمت برج جنوبی که 10 سال بعد ساخته شده در سال 1298 هجری شمسی به علت هرج و مرج در کشور مردم روستا دور قلعه را حصار کشیدند.
این قلعه با مصالح خشت و گل بنا شده و برج شمالی قلعه با ارتفاع 8 متر دارای 2 طبقه،سه سنگ انداز و 140 تیر انداز است.
کاروانسرای میدان خان از دیگر آثار تاریخی بافق نیز به مساحت520 مترمربع در بافت قدیم شهر در میدان خان قرار گرفته است و دارای11 اتاق در اطراف صحن به مساحت140 متر مربع است و با چشم انداز روشنی که میراث فرهنگی بافق برای غرفه های این میدان دارد گام بلندی درراستای توسعه صنایع دستی حصیری این شهرستان برداشته شده است.
برخی از مردم خانه وحشی بافقی شاعر پرآوازه قرن دهم کشورمان را در میدانی می دانند که هم اینک محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق است.
شهرستان بافق گرچه فاقد رودخانه دائمی است اما 2 رودخانه به اسم شور در این شهرستان وجود دارد که از رودخانه های فصلی و غیر دائم بوده و در مواقع بارندگی های شدید،سیلاب در آنها جریان می یابد.
رودخانه شور بافق از ارتفاعات شهرستان بردسیر در استان کرمان سرچشمه می گیرد و نهایتاً به کویر دره انجیر در شمال شرق بافق در باتلاقی به همین نام فرو می ریزد.
این رودخانه در مسیر بافق- یزد و در فاصله 15 کیلومتری شهر بعد از ایستگاه تحقیقات ماهیان آب شور قرار دارد و بیشتر ایام سال خشک است ولی با این حال منطقه بکر و دیدنی است و در آنجا حرکت گله ای شترها و پرواز پرندگان مهاجر و بومی که برای یافتن جرعه ای آب به گوشه و کنار روخانه سرک می کشند چشم انداز زیبا و دیدنی را به وجود آورده که دیدن آن خالی از لطف نیست.
بخش های وسیعی از شمال، شرق و غرب شهرستان بافق را باتلاقها، نمکزارها و کویرهای متعدد تشکیل می دهد که کویر بزرگ دره انجیر در شمال شهر بافق از آن جمله است و از حاشیه کناری دشت یزد تا کفه بافق منطقه کویری با بیابانهای لخت و تپه های درهم ریخته و تحت تأثیر شنهای روان قرار دارد .
مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به این مناطق را دارند توجه داشته باشند که از پیشروری در حوزه باتلاقها خود داری کننند.
در مناطق باتلاقی، نمکزار و کویری شمال بافق هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد لذا توصیه می شود میهمانان نوروزی که قصد سفر به این مناطق و دیدن زیبایی های کویر را دارند با امکانات و تجهیزات کامل راهی این خطه شوند.
وجود معادن عظیم سنگ آهن بافق با ذخیره معادل 1.7 میلیارد تن از جمله ویژگی های منحصر بفرد است که در حال استخراج بوده و مواد اولیه بخش عمده فولاد کشور به ویژه ذوب آهن اصفهان و میبد را تامین می کند و این مجموعه معدنی هر ساله در ایام نوروز گردشگران، مسافران و بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند.
معرفی ارتفاعات شهرستان بافق برای علاقه مندان به کوهنوردی
سلسله ارتفاعاتی با جهت شمال غربی، جنوب شرقی در سرتاسر ناحیه شمال غرب- غرب تا جنوب غرب شهرستان بافق وجود دارد که این شهرستان را از شهرستان مهریز جدا می سازد.
کوه چامتکی (2 هزارو 170 متر) و بدبخت کوه (سه هزار و 344) متر در این سلسله ارتفاعات قرار دارند.
در مشرق شهر بافق و در قسمت مرکزی این شهرستان، سلسله ارتفاعات هم جهت دیگری وجود دارد که رفیع ترین آن، کوه بن لخت با ارتفاع 3002 متر در قسمت جنوب شهر بهاباد واقع شده است.
کوه باجگان با ارتفاع 2 هزار و 826 متر نیز یکی از ارتفاعات مهم این سلسله جبال به شمار می رود و بهترین، خوش آب و هوا ترین و سرسبزترین روستاهای بخش های مرکزی شهرستان بافق در دامنه این کوهها و در میان دره های کوهستانی شکل قرار گرفته است که روستاهای باجگان، قطرم، شادکام، همسک و خوسف و بشکان در بخش مرکزی از این جمله اند.
روستای بکر قطرم که به ماسوله استان یزد شهرت یافته از توابع بخش مرکزی بافق و در فاصله 46 کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق قرار گرفته است.
این روستا به لحاظ موقعیت طبیعی در دامنه غربی کوههای باجگان در ارتفاع یکهزار و 540 متری و در دره ای کوهستانی با جهت غربی و شرقی به شکل طولی و متمرکز متناسب با شکل دره به وجود آمده و مزارع باغات منازل مسکونی در دامنه آفتابگیر به صورت پلکانی نمای زیبا و دیدنی به این روستا داده است.
روستای قطرم از نظر آب وهوایی وضعیتی بسیار نادر و منحصر بفرد را دارد،طوریکه در فاصله کم در داخل روستا تفاوت چشمگیر دمایی احساس می شود و این روستا، روستایی بکر و دست نخورده، و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین روستاهای توریستی استان یزد به لحاظ تنوع عوارض طبیعی و انسانی است.
این روستا کوههای مرتفع با دیوارهای تند کوهستانی مناسب برای کوهنوردی و سنگنوردی دارد که همواره مورد توجه صخره نوردان قرار می گیرد.
بافق را بهشت گربه سانان ایران نامند چرا که زیستگاه حیات وحش و تنوع زیاد با گونه های نادر نظیر بز کوهی، قوچ و کل و یوز پلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی است .
منطقه چشمه روستای قطرم و بیشه زار و نیزار آن در دل کوهستان همراه با تنوع گونه های گیاهی از درختان اورس(سبل)، بنه، بادام کوهی، انجیر وحشی، گونه های دارویی و صنعتی از زیره، آنغوزه و کتیراست.
روستای باجگان و شادکام بافق هم همانند روستای قطرم از جاذبه های دیدنی منحصر بفرد برخوردار است که نگاه گردشگران را خیره می کند و درخت چنار کهنسال باجگان با 450 سال قدمت همچنان با شکوه ایستاده و عظمت خود را به رخ بازدید کنندگان می کشد.
فرماندار شهرستان بافق یکشنبه طی نشستی با متولیان امور گردشگری بر فعال شدن کمیته های ستاد خدمات سفر نوروزی تاکید کرد و گفت: قبل از نوروز باید بازارچه های صنایع دستی شهرستان بافق پر رنگ تر و محصولات حصیری که با مواد اولیه نخل ساخته می شود در غرفه های میدان خان این شهر در معرض دید عموم قرار گیرد.
محمد زاده رحمانی از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی خواست تمام تلاش خود را برای جذب بیشتر مسافران و گردشگران این ایام به کار گیرند تا مهمانان با خاطره ای خوش دیار بکر بافق را ترک کنند.
وی پیرامون ستاد خدمات سفر بافق گفت: نشست های مربوطه در چندین نوبت برگزار شده و این شهرستان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.
زاده رحمانی همچنین از برگزاره 2 جشنواره،سمپوزیوم ساخت مجسمه هنرمندان و مشاهیر و مفاخر و برگزاری جُنگهای شاد و متنوع در ایام نوروز سال 96 در شهر بافق خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد هم در گفت و گو با ایرنا گفت: شهرستان بافق دارای جاذبه های بالایی در گردشگری می باشد که می توان به کویر زیبای این شهر اشاره کرد که توانسته گردشگران زیادی را به این شهرستان جلب کند و وجود 2کمپ کویرنوردی موجب رونق بیشتر گردشگری در این شهرستان شده است.
فاطمه دانش یزدی نوروز 96 را نسبت به سال قبل متفاوت خواند و افزود: نوروز 96 در واقع تنها یک مناسبت ملی است و مردم و گروه‌های مختلف می‌توانند به صورت یکپارچه برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند.
حدود 200 هزار تن مهمان نوروزی سال گذشته از جاذبه های گردشگری شهرستان بافق بازدید کردند.
امام زاده عبدا... بن موسی بن جعفر، تلماسه های صادق آباد، پارک و دریاچه مصنوعی آهنشهر، مجموعه تفریحی آبشار ، مسجد جامعه روستا های قطرم، باقر آباد ، صادق آباد باجگان و بشکان بیشترین بازدید کنندگان 95 شهرستان بافق را به خود اختصاص دادند.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد بر سر پنج راه ریلی کشور قرار دارد.
7543 / 5054 خبرنگار: اصغر عسکری** انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.