به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام روز سه شنبه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، دکتر حجیه بی بی رازقی نصرآباد در نشست تخصصی « الگوها و عوامل موثر بر فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در ایران» افزود: طی سالهای اخیر باروری به کمتر از دو فرزند رسیده کهمیزان باروری بیشتر تحت تاثیر زمان تولد اولین فرزند است.
وی اظهار کرد: افزایشسنازدواج و فرزندآوری زنان، ابتدا شاخص‌هایمقطعی باروری نظیر میزان باروری کل را تحت تأثیر قرار می دهد و آن‌ها راپایین ‌می‌آورد و سپس بعد تکمیل شده خانوار را کاهش می دهد زیرا زنانی که با تاخیر، فرزندآوری را آغاز می‌کنند، زمان کمتری برای داشتن فرزند بیشتر دارند.
دکتر رازقی با تشریح تحولات اخیر سطح و الگوی باروری در ایران اظهار داشت: در کشور ایران یکی از تغییرات رفتارهای باروری در ‌‌سال‌های اخیر، تاخیر در فرزندآوری است و علاوه بر تاخیر در سن ازدواج، شاهد افزایش فاصله بین ازدواج و اولین فرزند، فاصله بین فرزند اول و دوم هستیم.
وی یادآور شد: بر مبنای داده‌های بررسی سیمای جمعیت و سلامت، فاصله ازدواج تا تولد اول از 2.7 سال در 1379 به 3.5 سال در 1389 افزایش یافته است.
دکتر رازقی نصرآباد با تبیین اهمیت فرزند در بین خانواده های ایرانی، گفت: با وجود افزایش در فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند، بیش از 90 درصد زوجین ایرانی بعد از ازدواج، دارای فرزند اول می‌شوند و این میزان از 96 درصد در سال 1379 تا 93 درصد در سال 1389 در نوسان بوده است.
وی، تأخیر در تولد اولین فرزند در ازدواج های اخیر را به عنوان راهکاری برای ایجاد تعادل بین اهداف فردی، خانوادگی و اهداف در سایر حوزه‌های زندگی دانست و ادامه داد: طبق نتایج مطالعاتی که در سالهای اخیر انجام شده، عواملی نظیر مشکلات اقتصادی به ویژه نداشتن منزل و شغل ثابت همسر، اشتغال به تحصیل و مشکلات ترکیب کار و یا تحصیل با فرزندآوری منجر به فاصله‌گذاری بیشتر میان ازدواج تا اولین تولد شده و همچنین زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، بیش از سایرین فرزندآوری اول خود را با تاخیر آغاز می کنند که بسیاری از این افراد برای تکمیل تحصیلات، فرزند اول را با فاصله بیشتری از ازدواج به دنیا می آورند.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی تصریح کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی و احساس ناامنی شغلی و نااطمینانی اقتصادی که زوجین جوان با آن روبرو هستند، نکته دیگری که زمان تولد اولین فرزند را متاثر می‌سازد، بحث روابط زوجین و ثبات ازدواج است که در سالهای اخیر روند افزایشی طلاق و اعلام آمارهای مربوط به نرخ طلاق در مجامع و رسانه های مختلف، موجب نگرانی و احساس خطر در بین جوانان شده و زوج های جوان، تولد اولین فرزند را تا رسیدن به اطمینان خاطر در مورد پایداری ازدواج به تاخیر می اندازند.
در پایان این نشست علمی- تخصصی که به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد برگزار شد، به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.
/6014/ دریافت و انتشار: کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.