آیا اینجا میدان جنگ است؟ واقعا نمیدانم؛ چند روز پیش نوجوان ۱۲ ساله‌ و بی‌گناهی که با خوش خدمتی پدرش، صاحب موتورسیکلت شده بود در یک حرکت نمایشی در شهر یزد، جان خود را از دست داد و عده زیادی را داغدار کرد، پدری که می‌گفت "فرزندم چشم خورده است!".

در حادثه دیگری جوان ۳۲ ساله و متاهل با ۳ فرزند قد و نیم قد با عبور از چراغ قرمز چهار راه شحنه شهر یزد با یک دستگاه آمبولانس برخورد و جان باخت.

همچنین نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در خیابان مطهری با سرعت زیاد و با موتورسیکلت ۲۰۰ سی سی جولان می داد در برخورد با یک درخت، تکه تکه شد؛ و صدها و هزاران نمونه دیگر که مجال گفتن نیست.

مقصر کیست؟ آیا پلیس مقصر است که به گفته برخی‌ها برخورد نمی‌کند؟ نه پلیس مقصر نیست؛ گویای این موضوع صدها هزار موتورسیکلتی است که توقیف شده و هزاران موتورسواری که جریمه شده‌اند و دهها هزار کلاهی که طی دو سه سال گذشته به رایگان توزیع شد اما کسی استفاده نکرد و صدها ساعت کلاس آموزشی که در مرکز پلیس برای موتورسواران برگزار شد اما اتفاقی نیفتاد!. پس مقصر کیست؟ مقصر واقعی پدری است که برای فرزند ۱۲ ساله خود موتورسیکلت می‌خرد و بعد از توقیف آن توسط پلیس، مامور راهور را مورد ضرب و شتم قرار میدهد.

مقصر برخی از مسوولان ما هستند که طی سالهای گذشته نه پلیس را حمایت کردند و نه اقدامی در جهت کاهش این حوادث انجام دادند.

ضعف فرهنگ رانندگی موتورسیکلت در یزد بیداد میکند و حالا چه کسی باید این ضعف فرهنگی را جبران کند؟ مگر میشود بگوییم فقط پلیس و همه کنار بایستند؟.

نتیجه سهل‌انگاری‌ها بر جا ماندن ۱۰۸ کشته رانندگی در سال ۹۸ در یزد بود و اگر طرحی نو در نیندازیم قطعا این آمار در سال ۹۹ِ ، ۲ برابر می شود.

متاسفانه اوضاع اسفناک رانندگی با موتورسیکلت در شهر یزد موجب قربانی شدن جوانان و نوجوانانی می شود که ندانسته به این قربانگاه پا می گذارند و این دل هر انسانی را به درد می آورد. پدری داغ نوجوان ۱۲ ساله خود را می‌بیند و پلیس هم دست از چاره کوتاه باید نظاره‌گر این همه مرگ و میر باشد .

چرا باید یک جوان ۳۲ ساله از چراغ قرمز عبور کند و جان خود را از دست بدهد و چرا یک نوجوان ۱۲ ساله باید موتور داشته باشد و تک چرخ بزند و از روی موتور سقوط نماید و جان بدهد.

طی سالهای گذشته صدها نفر از موتورسواران ما در یزد جان باختند و آب از آب تکان نخورد و هیچ اتفاقی نیفتاد! چه باید کرد؟ دهها طرح مختلف که نتیجه آن جریمه و توقیف موتورسیکلت‌ها بود در یزد اجرا شد اما عملا راه به جایی نبرد و هر روز بر تعداد موتورسواران افزوده شد!.

هنوز هم دیر نشده و پلیس راهور آماده اجرای طرح یا پیشنهادیست که منجر به کاهش تصادفات رانندگی بخصوص موتورسواران و کاهش مرگ و میرها و مصدومیت های ناشی از آن شود.

قطعا پلیس راهور به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست، باید همه مسولان ذیربط و غیر ذیربط پای کار باشند.

والدینی که با دلسوزی های بیجا برای فرزندان خود اقدام به خرید موتورسیکلت می کنند و این وسیله پر خطر را در اختیار فرزند خود که هنوز به سن قانونی نرسیده قرار می دهند هم باید احساس مسوولیت کنند.

استفاده نکردن از کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه و پلاک، تک چرخ زدن، جولان در پیاده روها، سرعت زیاد، داشتن سرنشین اضافی و.... از دیگر معضلاتی است که در شهر یزد منجر به فوت یا زخمی شدن شهروندان بیگناه میشود که باید برای آن راه چاره‌ای جست و جو کرد.

نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان یزد تردد می کنند که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه آن در شهر یزد رفت و آمد دارند.

"سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد" 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.