سیدجمال سجادی‏‏ ‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر پایه برآوردهای اولیه در این مدت  ۹۶۳ میلیارد تومان بر اثر سرمازدگی ، ۹۲.۷ میلیارد تومان به دلیل بارش تگرگ ، ۴۹ میلیارد تومان ناشی از سیل و بقیه زیان مربوط به وزش توفان است .

وی با بیان اینکه عمده  خسارت مربوط محصولات باغی سیاه ریشه ( زردآلو ، گوچه سبز ، پسته و بادام ) است،  اظهارکرد : کشاورزان در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید براینکه از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری میزان خسارت وارده نیز به نهادهای ذی ربط منعکس شد ، افزود: این سازمان خسارت وارده در بخش های مختلف کشاورزی و دامداری را برآورد و به وزارت جهاد کشاورزی گزارش کرد .

این مسوول ارشد بخش کشاورزی یزد با تاکید بر اینکه دولت برای بیمه محصولات کشاورزی و دامداری یارانه پرداخت می کند، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۳۰ هزار و ۷۴۷ فقره بیمه نامه در استان صادر شد.

سجادی پور تصریح کرد: پارسال ۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر از کشاورزان  و دامداران خسارت دیده مشمول دریافت غرامت شدند که  ۳۶.۳ میلیارد تومان غرامت دریافت کردند.

کمک بلاعوض دولت در بخش کشاورزی و دامداری

وی با توجه به بند «خ »ماده ۳۳ قانون برنامه توسعه ششم ، تصریح کرد: دولت برای امهال وام کشاورزان  سال گذشته کمک خوبی کرد و در این زمینه برای امهال ۹ هزار و ۴۳۶ پرونده وام‌های کشاورزان خسارت دیده  ۷۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت برای جبران خسات بخش زراعت و باغبانی نیز پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز پرداخت کرد.

سجادی پور همچنین اضافه کرد: سال گذشته دولت برای جبران زیرساخت های خسارت دیده ناشی از سیل به قنات ها، راه های روستایی و کانال های آبرسانی ۱۹.۹ میلیارد تومان در قالب ۶۵۷ پروژه کمک بلاعوض پرداخت کرد.

بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان ارزش محصولات کشاورزی و دامی یزد است

وی خاطر نشان کرد: سالانه ۷۶ هزار خانوار از  ۱۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت افزون بر یک‌ میلیون و ۷۲۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تولید و علاوه بر عرضه در بازار استان و استان های هم جوار بخشی از آن را به خارج از کشور صادر می کنند.

وی ادامه داد: از این مبلغ  سه هزار میلیارد تومان آن سهم زیربخش تولیدات دامی با  ۳۹۰ هزار تن تولید ، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم تولیدات گلخانه ای با ۵۲۶ هزار تن محصولات گلخانه ای و مابقی نیز سهم تولید محصولات زراعی و باغی است که کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت ، توجه به کشت های متراکم و با استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری تولید می کنند.

اجرای حدود ۳۰ هزار هکتار آبیاری نوین در یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به آبیاری نوین قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و کم فشار تجهیز شد و سال گذشته دولت برای اجرای  سه هزارو ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین حدود ۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت کرد.

استان یزد با ۱۰ شهرستان ، ۲۱ شهر و حدود هزار روستا و آبادی دارای سکنه ،یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.