انتخاب نام یکی از مشغله‌های مهم بشر در دوران تکامل زبانی بوده و انسان‌ها در قالب قرارداد اجتماعی در هر جامعه برای تمایز اشخاص یا اشیا مختلف در گذر زمان نام‌گزینی کرده‌اند و بدون استفاده از اسمی که برای هر چیزی مقرر شده، انتقال مفاهیم میان انسان‌ها کار دشواری است.

در این بین برخی از نام‌ها در گذر زمان به دلیل شهرت صاحب نام، بیشتر شناخته شده یا به اصطلاح "برند" شده‌است، برخی اسامی شهرت یافته یا "برند" شده حتی برای صاحبان آن ایجاد ثروت می‌کند، مانند تولیدکنندگان برخی محصولات که دیگر تولیدکنندگان با پرداخت هزینه به صاحبان این نام انحصاری و استفاده از برند آنها برای خود اعتبار کسب می‌کنند.

اما مهمتر از نام، دو نیاز اساسی در زندگی انسان‌ها همواره فکر آنان را به خود مشغول داشته‌، امنیت و سلامت دو نیاز اصلی بشر است که بخش قابل توجهی از وقت و انرژی انسان‌ها در طول تاریخی برای برآورده کردن این دو به کار گرفته شده، تا قبل از ایجاد کشورها و دولت‌ها، گروه‌های انسانی، مسئولیت تامین این دو نیاز اساسی را خود برعهده داشتند و پس از ایجاد کشورها این نقش به دولت واگذار شد.

امنیت در تاریخ زندگی بشر تنها به ایجاد فضای آرام و امن برای زندگی، محدود نمی‌شود، بخش قابل توجهی از آن به امنیت غذایی بازمی‌گردد که نوع بشر را به سمت ایجاد وضعیتی پایدار برای تامین نیازها غذایی سوق می‌داد و در کنار آن دفاع از قلمرو و داشته‌های جامعه انسانی در مقابل مهاجمان، مهمترین وجه امنیت بوده‌است، تامین سلامت نیز پس از امنیت با توجه به تهدیدها و بیماری‌هایی که برای جسم و روح انسان‌ها وجود داشته، همواره مد نظر بشر بوده و بخش اعظم کشفیات بشری را اموری به خود اختصاص می‌دهد که هدف آنها برآورده کردن این دو نیاز اساسی است.

در این روزها که ویروسی کوچک سلامت مردم جهان را به خطر انداخته، نیاز تامین سلامت بیش از هرچیز دیگر در جامعه احساس می‌شود. ویروس کرونا شکنندگی جوامع در برابر تهدید سلامت را نشان داد، حتی توسعه یافته ترین کشورهای جهان از نظر دانش پزشکی نیز در برابر این ویروس متحمل تلفات انسانی زیادی شده‌اند و امروز مهمترین رویدادهای خبری جهان را اخبار مربوط به این ویروس تشکیل می‌دهد.

سلامت و امنیت از مقوله‌هایی است که به فرموده معصومان، قدر آنها برای مردم ناشناخته است، این دو نعمت تا زمانی که در معرض تهدید قرار نگیرند، ارزش واقعی آنها برای مردم مشخص نمی‌شود.

اهمیت امنیت و کسانی که آن را برای جامعه فراهم می‌کنند، زمانی بیشتر برای یک ملت آشکار می‌شود که در نقطه از عالم که کانون بیشترین جنگ‌هاست، در حالی که گرداگرد مرزهای کشور را جنگ فراگرفته اما در درون مرزها جامعه، نشانه‌ای از ناآرامی به چشم نمی‌خورد.

برخی از مورخان در تحلیل تاریخ ایران از این کشور به عنوان چهار راه حوادث جهان یاد می‌کنند، کشوری که حتی در جنگ‌هایی که بی‌طرف بوده از سوی طرف‌های درگیر در جنگ اشغال شده، در این روزها که منطقه خاورمیانه غرق در جنگ‌های داخلی یا مداخلات بین‌المللی است، ایران به برکت نیروهای توانمند امنیتی و اطلاعاتی در ساحل آرامش قراردارد و در برقراری آرامش در منطقه نیز دارای نقشی تعیین کننده است.

افکار عمومی جامعه با اقدامات و فعالیت‌های نیروهای نظامی و انتظامی و برخی فرماندهان و چهره‌های فعال این حوزه تا حدود زیادی آشناست و اخبار فعالیت‌های آنها در دفاع از کیان ایران اسلامی را از رسانه‌ها دریافت می‌کند اما با توجه به ملاحظات نیروهای اطلاعاتی، نقش و سهم کسانی که با نام سربازان گمنام امام زمان(عج) از آنان یاد می شود، کمتر شناخته شده‌اند.

بدون شک بخش قابل توجهی از حرکت کشور به سمت توسعه و پیشرفت مرهون فعالیت‌ها و اقدامات کسانی است که بستر امنیت را در کشور گسترده‌اند و آرامش داخلی و اقتدار بین‌المللی امروز ایران حاصل مجاهدت‌های آنان است، آشنایان غریبی که نام آنان اگرچه برای مردم ناشناخته است اما حضور و اثرشان در برقراری امنیت جامعه به خوبی آشکار است، کسانی که نان نامشان را نمی خورند اما برای تامین امنیت از جانشان مایه می‌گذارند.

 ولادت با سعادت امام زمان حضرت مهدی (عج) در نیمه شعبان که به نام سربازان گمنام نام‌گذاری شده، زینتی است برازنده برای کسانی که گمنامانه برای تامین امنیت کشور تلاش می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.