سید جمال سجادی پور روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:دولت تدبیر و امید با وجود برخی مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران، پارسال در اجرای طرح های آبیاری نوین ، ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان استان قرار داد.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری آب در بخش کشاورزی اظهارکرد: با اجرای طرح یادشده راندمان آبیاری پروژه های آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲ برابر افزایش یافت .

سجادی پور ادامه داد: دولت امسال برای اجرای سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغ های استان ۴۰۰ میلیارد ریال کمک برای تسریع در اجرای طرح به یزد اختصاص داد.

اجرای افزون بر ۳۰ هزار هکتار آبیاری نوین 

وی اظهارکرد: تا پایان سال گذشته مجموعا ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی و باغ های استان یزد اجرا شد.

سجادی پور با اشاره به اینکه آبیاری نوین شامل چند طرح است که در قالب آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی اجرا می شود، یادآور شد: با اجرای این سامانه  راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

این مسوول ارشد بخش کشاورزی یزد بیان کرد: دولت در سیستم های آبیاری کم فشار هر هکتار ۷۰  میلیون ریال و آبیاری قطره ای در هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرد، برای پایداری تولید در این بخش ،حتما از این شیوه آبیاری استفاده کنند.

سجادی پور تصریح کرد: کشاورزان استان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه آنها به اجرای سیستم های قطره ای باشد.

ابرکوه رتبه نخست اجرای آبیاری نوین را دارد

وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید کشاورزی استان است ، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت آن در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در استان در رتبه نخست قرار دارد.

وی ادامه داد: کشاورزان ابرکوه در اجرای طرح های آبیاری نوین خیلی خوب کار کردند و بیش از ۹۰ درصد باغ های زردآلو شهرستان مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای است .

سجادی پور با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در ابرکوه اجرا شد ، اضافه کرد: سامانه های آبیاری نوین به پایداری کشاورزی و افزایش بهره وری آب  در استان کمک می کند.   

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به محدویت منابع آبی بهترین تغییر الگو را توسعه کشت محصولات گلخانه ای دانست و یادآورشد : پارسال از هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی استان که به محصولات گلخانه‌ای اختصاص داشت ، ۵۱۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی شد.

صادرات ۶۰ درصد محصولات گلخانه ای به بازارهای خارجی 

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه ۲۲ درصد تولید خیار سبز گلخانه‌های ایران در این استان تولید می شود، تصریح کرد: در سال گذشته ۴۲۰ هزار تن ( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

سجادی پور  بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان تنوع کشت و تولید است ، اضافه کرد: به گلخانه داران توصیه می شود ، کشت چندگونه گیاهی را رعایت کنند ،اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، بتوانند با محصول دیگر جبران کنند.

کشت های نوین گلخانه ای (N.F.T)

سجادی پور بر ترکیب کاشت خیارسبز ، بادمجان ، فلفل ، انواع آلوئه ورا و غیره در کشت محصول گلخانه ای برای پیشگیری از زیان های اقتصادی تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآورشد: در سال ۹۸ از ۳۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه در استان ۱۲۰ هکتار آن تحقق یافت و مابقی در دست اجراست و قبل ازپایان سال مالی جاری به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی دیگر از سیاست های این نهاد است ، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت های نوین گلخانه ای شامل کشت (N. f. t )که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت ۲ برابر کشت های موجود است.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلو گرم محصول برداشت می شود و در گلخانه های از نوع کشت (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می توان میزان بهره وری آب را بالا ببرد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا ۴۰ روز یا دوره مورد نظر در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی رشد می کند .

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

در استان یزد سال ۹۷، ۵۹۰ هزار تن محصولات زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصولات باغی،  ۵۱۰ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی تولید شد.

تعداد بهره برداران این بخش حدود ۷۰ هزار خانوار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.