اکبر شیخ علیشاهی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌ افزوده بالای آن ، در سال زراعی جاری سطح زیرکشت به ۹۳۵ هکتار و میزان تولید نیز به سه تن می رسد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر فراهم است ، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و استان ششم تولید کننده این گیاه در کشور است.

این مسوول ارشد بخش باغبانی استان یزد یادآور شد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد: پارسال ، ۲.۵ تن محصول خشک از ۸۳۵ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان تولید وبه بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

شیخ علیشاهی ، با بیان اینکه متوسط تولید خشک محصول در هر هکتار اراضی استان پنج کیلوگرم است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد و کمترین آن با ۶ هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

وی تصریح کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که در ۲ دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبرو شد که بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصول کشاورزی اختصاص دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تصریح کرد: ابرکوه،شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید زعفران دارد و در این شهرستان به همت کشاورزان حدود ۱۰۰ هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه کاشت  زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

با وجود تداوم ۲ دهه آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش‌های آبیاری نوین یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۸۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.