محمدرضا وفایی‌نسب شامگاه سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا  با اشاره به اهمیت جایگاه فعالان عرصه بهداشت و سلامت و قدردانی از خدمات شبانه روزی آنها افزود: از اولین لحظه تشکیل ستاد کرونا  استان ، آمادگی خادمیاران رضوی عرصه سلامت برای مقابله با این پدیده در دستور کار قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه بیشتر پزشکان، پرستاران و کارشناسان خادمیار جزو نیروهای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هستند ادامه داد:  خادمیاران با هماهنگی معاونت های بهداشت و درمان این دانشگاه در عرصه‌های مختلف پیش قدم شدند.

مسوول کانون سلامت دفتر آستان قدس رضوی  یزد بدون اشاره به آمار بیان کرد: بخشی از پزشکان و کارشناسان بهداشت نیز در بخش خصوصی فعالیت دارند که آمادگی خود را برای همکاری با حوزه  درمانی اعلام کردند. 

وفایی نسب با اشاره به رویکرد مشهد مقدس در خصوص استفاده از ظرفیت خادمیاران کشور برای پاسخگویی به تلفن های مردمی بیان کرد در این راستا  ۱۲ نفر به ستاد مرکزی مشهد معرفی شدند تا به صورت تلفنی پاسخگوی سووال های مردمی باشند. 

وی، آموزش را مهمترین رکن برای مقابله با کرونا دانست و یادآورشد: با همکاری کانون خبر و رسانه دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد نیز پیام های بهداشتی و آموزشی تهیه و از طریق فضای مجازی در اختیار خادمیاران استان قرار گرفته است.

وفایی نسب از آمادگی دیگر خادمیاران برای کمک‌ به پزشکان و پرستاران و نیروهای درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: مسلما  مردم شریف ایران با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از تردد غیرضروری می توانند در کاهش آسیب ها و تبعات این بیماری همکاری کنند.

یک هزار و ۷۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم استان در ۲ بخش آقایان و بانوان به عنوان خادمیار امام رضا (ع) به صورت افتخاری همکاری دارند.

تاکنون ۱۰ کانون آستان قدس رضوی زیر نظر دفتر نمایندگی یزد در تمامی شهرستان‌های  استان دایر شد و وظایف خود را با همکاری مردم انجام می‌دهند.

همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ (کرونا) تاکنون ۸۷۶ بیمار مشکوک در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۲۸۸ نفر آنها پس از بهبودی، ترخیص شدند.

دکتر ابراهیم سلمانی عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ۴۳۷ بیمار مشکوک نمونه گیری شد که تاکنون ۱۲۷ مورد مثبت بود ، البته هنوز جواب برخی از نمونه گیری ها آماده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ نفر در استان فوت کردند، تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان های یزد ، اردکان و  میبد را به ترتیب ۶۰، ۳۰ و ۲۷ نفر ذکر کرد.

به گفته سلمانی شمار افراد مبتلا در شهرستان های بافق چهار نفر، ابرکوه و بهاباد هر کدام  ۲ تن و در شهرستان های خاتم و مهریز هر کدام یک نفر به کرونا مبتلا شدند. 

وی از مردم خواست برای پیشگیری از شیوع کرونا در خانه بمانند و از سفرهای غیرضروری و خروج از منزل خودداری کنند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها زندگی می کنند و بیشتر آنها در دشت یزد - اردکان که شامل شهرستان های تفت، مهریز، یزد، اشکذر ، میبد و اردکان است، زندگی می کنند.

ویروس کووید ۱۹ ، نخستین‌بار حدود سه ماه قبل در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون در بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و راهکارهای ساده ای مانند شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.