کرونا ویروس که توسط سازمان جهانی بهداشت با نام علمی کووید ۱۹ شناخته می‌شود چند هفته ای است که به ایران آمده و به سرعت در حال انتقال و بالا بردن آمار مبتلایان است. با توجه به شیوع بالای این ویروس مسئولین سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت ایران، از هموطنان خواستند با رعایت بهداشت فردی و انجام مواردی چون شستن مرتب دست ها، ضدعفونی کردن سطوح، جلوگیری از تماس دست ها با بینی، دهان و چشم ها و عدم حضور غیر ضروری در محیط های شلوغ، مسئولین را در کنترل این ویروس یاری دهند.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، در این میان شرکت دانش بنیان برای تامین لوزام بهداشتی شهروندان وارد عرصه شدندکه در این میان  شرکت های فناور و دانش بنیان یزد نیز سعی دارند در این شرایط سخت در کنار مردم بوده و هر چه بیشتر برای رفع نیازهای آنان تلاش کنند تا با کمک آن ها بتوان به سلامت از این بحران عبور کرد.
بدین ترتیب در پردیس زیست فناوری و سیستم های پیشرفته صنعتی پارک علم و فناوری یزد، تعدادی از آزمایشگاه ها سخت مشغول تحقیق و تولید محصولات مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا هستند.

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی، در فراخوانی هم اعلام کرد: با هدف کمک به مقابله با بیماری کرونا از طرح های مرتبط اعم از ساخت کیت‌های تشخیص، مواد ضد عفونی‌کننده، دستگاه‌های ضد عفونی‌کننده، ماسک، داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری، سامانه‌های نرم افزاری مرتبط با پایش، اطلاع‌رسانی و کنترل بیماری، مدل‌سازی و شبیه‌سازی‌های نرم‌افزاری و نظایر آن حمایت کند.

شرکت‌های دانش بنیان یزد در حال تولید مواد ضدعفونی
 مدیر عامل یک از شرکتهای دانش بنیان یزد با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر در حال تولید ژل های آنتی باکتریال و ضد عفونی مخصوص دست است، گفت: فرمولاسیون این محصول به گونه ای است که علاوه بر ضدعفونی دست ها، به پوست طراوت بخشیده و آن را نرم و لطیف می کند.
الهه نوربالا تفتی افزود: این شرکت مذاکرات لازم با استانداری یزد برای تسهیل در دریافت مجوز این محصول را انجام داده تا بتواند در این شرایط بحرانی با تولید هرچه بیشتر، آن را به بازار عرضه کند.
مدیرعامل یکی دیگر شرکت دانش بنیان یزد که در زمینه نانوبیوتکنولوژی فعال است، از فعالیت این شرکت در ۲حوزه ساخت کیت های تشخیص ویروس کرونا و تولید ژل های گیاهی ضدعفونی کننده دست ها خبر داد و گفت: با توجه به کمبود کیت های تشخیص این ویروس و اعلام فراخوان عمومی به شرکت های دانش بنیان برای ساخت این کیت ها، گروهی از همکاران ما در آزمایشگاه مشغول تحقیق در این زمینه هستند.
بی بی فاطمه حقیرالسادات افزود: متاسفانه ژل های ضدعفونی کننده موجود در بازار به مرور زمان باعث خشکی زیاد دست ها و ازبین رفتن بافت پوست می شوند. به همین دلیل متخصصان این شرکت تعاونی  در حال تحقیق برای تولید نوعی ژل ضدعفونی کننده گیاهی هستند که انشاالله به زودی وارد بازار می شود.
سید حسین میرجلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان با اشاره به اینکه این شرکت وظیفه تست و آنالیز مواد ضدعفونی کننده تولید شده در استان را دارد، گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز به مواد ضدعفونی کننده، الکل در بازار بسیار نایاب شده و الکل های موجود نیز اکثرا بی کیفیت هستند.
وی افزود: این شرکت  مسئول تایید سلامت و کیفیت این محصولات در استان است.
علی دهقان، مدیرعامل شرکت دیگر شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت می کند، گفت: با توجه به نیاز جامعه، در حال حاضر تمرکز خود را روی تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده محیط گذاشته ایم.
 استان یزد  با ۸۰ شرکت دانش بنیان دارای مجوز رسمی در این حوزه به نسبت سرانه جمعیت در کشور رتبه سوم را از این لحاظ دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.