احزاب در نظام‌های مردم سالار نقش تعیین‌کننده‌ای در جابه‌جایی و توزیع قدرت دارند و موجب اعمال حاکمیت مردم در ارکان مختلف نظام سیاسی می‌شوند.

احزاب و جریان‌های سیاسی با سابقه مفید و توانمندی خود در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، نقش بسزایی در برگزاری پرشور انتخابات پیش رو دارند.

در این میزگرد که با حضور نمایندگانی از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب استان یزد برگزار شد، موضوعاتی نظیر جایگاه احزاب در نظام سیاسی کشور و  نقش و رسالت احزاب در تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مورد بررسی قرار گرفت.

احزاب، زنجیره اصلی مشارکت مردمی در انتخابات

رییس حزب ندای ایرانیان, شعبه یزد در این میزگرد گفت: احزاب، زنجیره اصلی مشارکت فراگیر مردم در انتخابات و به نوعی نقطه اتصال بین مطالبات مردمی با حاکمیت هستند که این زنجیره می توان نقش مهمی در مشارکت مردم داشته باشد.

محمد کریم دهقان زاده با بیان اینکه انتخابات از مولفه های جمهوریت نظام است افزود: جمهوریت نظام از طریق انتخابات و مشارکت پذیری صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: انتخابات نقش مردم را در حاکمیت اسلامی تعیین می‌کند و نظر آنها در این رویداد از جایگاه ه ویژه‌ای برخوردار است.

دهقان زاده با تاکید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات پشتوانه مردمی نظام و تامین کننده امنیت ملی است و مشارکت حداکثری مردم می تواند باعث قوام و تدوام نظام می شود.

وی آگاه بخشی  در افزایش مشارکت مردم در انتخابات مهم خواند و افزود:احزاب با توجه به اینکه یکسری نهادهای تبلیغاتی ، تربیون و رسانه‌های متفاوتی که در اختیار دارند در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

احزاب، نقش تعیین کننده و اثرگذار

رییس حزب ندای ایرانیان، شعبه یزد گفت: احزاب در مطالبات مردمی نقش تعیین کننده و اثرگذار دارند ، می توانند پیگیر و مدیریت کننده خواسته به حق مردم باشند.

دهقان زاده تصریح کرد: همچنین اگر احزاب نسبت به نخبه پروری سیاسی اقدام کنند قطعا می توانند در هدایتگری جامعه نقش آفرینی کنند.

پرهیز از سیاه‌نمایی  و شفافیت و صداقت در رفتار احزاب 

وی رعایت اخلاق انتخاباتی احزاب را در مشارکت پذیری مردم نقش مهم خواند افزود: یکی از اصول مهم در امر انتخابات رعایت اخلاق انتخاباتی است که باید مدنظر قرار گیرد چرا که رضایت هرچه بیشتر مردم و اعتماد عمومی را به همراه دارد. 

وی شفافیت و صداقت در رفتار احزاب سیاسی در مشارکت پذیری مردم در انتخابات مهم خواند وتصریح کرد: احزاب نباید سیاه نمایی کنند زیرا موجب ناامیدی و کاهش مشارکت می شود زیرا مردم صداقت و شفافیت را دوست دارند.

وی گفت: با توجه به حساسیتی که کشور وجود دارد احزاب وظیفه دارند مردم در زمینه نقش آنها در انتخابات آگاه کنند زیرا بسیاری از مردم متوجه مشکلات امنیتی کشور نیستند.

انتخابات، نماد مردم سالاری دینی

دبیر حزب موتلفه اسلامی یزد هم در این میزگرد با اشاره به تاریخچه احزاب و کار حزبی در ایران، نقش احزاب را در ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات مهم دانست افزود: انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی و نقطه عطفی در نظام جمهوری اسلامی است که مردم با مشارکت سیاسی و اجتماعی خود در عرصه انتخابات می‌توانند سرنوشت خود را رقم بزنند.

حسن ملک پور با اشاره به اهمیت انتخابات اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همه ارکان قدرت  بصورت مستقیم و غیر مستقیم متکی بر آرای ملت است و به همین دلیل انتخابات از ابتدا اهمیت داشته و از ارکان مردم سالاری دینی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت و حضور گسترده در انتخابات، حقیقت اقتدار نظام اسلامی را به تصویر می‌کشد؛ لذا همه باید با احساس مسئولیت در این عرصه شرکت کنیم زیرا  دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی سعی دارند حضور مردم در انتخابات را کم رنگ نشان دهند و به نوعی اقتدار نظام ما را زیر سوال ببرند. 

ملک پور گفت: مردم کشور ما بسیار فهیم هستند و اگر نخبگان سیاسی ،  اجتماعی  و فرهنگی رسالت خود  را به درستی  انجام دهند و قشر خاکستری جامعه هم همراهی کنند به سر منزل مقصود خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه حضور حداکثری و پرشور مردم در عرصه انتخابات و پای صندوق‌های رای، نشانه پیوند مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی است تصریح کرد: حضور حداکثری و پرشور مردم در پای صندوق‌های رای نشان‌دهنده اراده مردم در حمایت از اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

حضور گسترده مردم، لبیک به ندای رهبری

دبیر حزب موتلفه اسلامی اسلامی یزد افزود: حضور گسترده آحاد مردم ایران در انتخابات دوم اسفندماه  لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و حمایت از دستاوردهای نظام اسلامی است، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی همانطور که رهبر معظم انقلاب آن را حق الناس می دانند یک وظیفه دینی است که باید با حضور گسترده مردم ادا شود.

وی با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی  یک حزب قدیمی و دارای سابقه است و یکی از ویژگی ها آن ولایت مدار است اظهار داشت: این حزب  در راستای حضور مردم در این آزمون سیاسی جلسات مختلفی برگزار کرده است که امیدواریم مشارکت مردمی رقم بخورد.

ملک پور گفت: مشارکت و افزا یش مردمی در انتخابات مد نظر ماست زیرا پشتوانه نظام ماست و یاس و ناامیدی دشمنان را به دنبال دارد.

وی نقش نخبگان سیاسی را در مشارکت مردمی مهم خواند و افزود: حضور پرشور مردم در انتخابات در ثبات و داوم انقلاب اسلامی نقش مهمی دارد.

احزاب سیاسی در روشنگری جامعه، تاثیرگذار هستند

یک پژوهشگر و فعال اجتماعی یزد هم در این میزگرد با اشاره به نقش احزاب گفت: به دلیل اینکه احزاب به خوبی در جامعه شکل نگرفته است الان مردم دچار سردرگمی در انتخاب نامزدها و رای دادن  هستند که در این زمینه دچار یکسری چالش ها و مشکلات هستیم.

شکوه نیک نظر با بیان اینکه در جامعه ما به دلیل کمرنگ بودن احزاب، مردم در چارچوب سیاسی افراد را انتخاب نمی‌کنند افزود: کارکرد سیاسی احزاب در نوع مطلوب خود می‌تواند در همه ابعاد اجتماعی نقش و تأثیر بسزایی ایفا کند و اساساً یک مشارکت سیاسی خوب باید با رقابت سیاسی همراه باشد.

به گفته وی حضور احزاب گوناگون با برنامه های مختلف به معنای واقعی می تواند حضور مردم با سلایق متفاوت را در انتخابات امسال تضمین کند و مردم نیز نقش خود را با مشارکت در انتخابات در اداره حکومت احساس خواهند کرد. 

وی در ادامه به تعریف قانون اشاره کرد و افزود: قانون معمولاً به عنوان سیستمی از احکام شناخته می‌شود که از طریق موسسات اجتماعی یا دولتی ایجاد و الزام می‌شود تا رفتارها را تنظیم کند،در جامعه ایران در زمینه تعاریف و منابع حقوقی و تالیف کتاب های علم حقوق و تربیت متخصیین در این رشته مشکلی نیست، ولی مشکل اساسی این است که قانون به عنوان یک قرار داد کارآمد در حل و فصل مسائل اجتماعی آنچنان که باید و شاید نقش آفرین نیست .

این فعال اجتماعی تصریح کرد:با توجه به موارد بالا به نظر می رسد در انتخابات پیش رو قبل از اینکه نگاه خود را به انتخاب افراد بر اساس جناح و حزب خاصی معطوف کنیم با توجه به مشکلات اساسی در بحث وضع قانون و رعایت آن و انتخاب افرادی که دانش و توانایی حل این مشکلات اساسی را داشته یا آنقدر مهارت های اجتماعی بالایی دارند که بتوانند از نظر متخصصین استفاده کنند و مشکلات اساسی سیستم قانون گذاری را در کشور رفع کنند از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

وی ادامه داد:در مجلس قانون گذاری پیش رو احتیاج به افرادی است که بتوانند کتاب های قانون را به زبان قابل فهمی برای مردم تدوین کنند و بر روی سادگی و روانی قانون های موجود کار کنند احساس می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.