محمدعلی طالبی یکشنبه‌شب در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در یزد برای صادرات کالا وجود دارد افزود: برای افزایش صادرات باید با برنامه‌ریزی ، حرکت اصولی و جمعی با همکاری تمام دستگاه‌ها و صنایع در بخش دولتی و خصوصی انجام داد.

وی ادامه داد: در بخش صادرات کالاها نباید تنها به یک یا چند کشور همسایه تکیه داشت و محدود شد بلکه باید با نگاه راهبردی دقیق به دنبال بازارهای متعدد منطقه‌ای و جهانی باشیم که بسیار مورد نیاز است.

استاندار یزد اظهارداشت: اتحادیه اقتصادی اورآسیا بازار جدید و مناسبی برای صادرات کالاهاست که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد، حتی می‌توان نسبت به برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در این ارتباط در استان اقدام کرد.

به گفته طالبی ، یزد به خاطر ظرفیت‌های خوبی که در بخش دولتی و خصوصی دارد، بدون شک می‌تواند در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کشورهای حوزه اوراسیا با همکاری دولت و مسوولان فعال باشد.

استاندار یزد تصریح کرد: برای توسعه صادرات به اوراسیا باید در استان یک کارگروه مشترک همراه با برنامه‌ریزی مدون ایجاد و برای راه‌های توسعه آن در زمینه صادرات گام‌های بهتری برداشت.

طالبی یادآور شد: موضوع بازاریابی در امر صادرات از اهمیت بسزایی برخوردار است بنابراین در این خصوص باید به جای کارهای انفرادی به دنبال فعالیت‌های عمیق و درست جمعی باشیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان و بیرون از آن برای معرفی وضعیت صادرات جزو مواردی است که باید همواره مدنظر جدی مسوولان امر قرار گیرد.

استاندار یزد اظهار کرد: اگر در تمام بخش‌ها، توانمندی‌های استان در صادرات معرفی شود نقش مهمی در رونق تولید و  اشتغال مولد و مفید به همراه خواهد داشت.

طالبی افزود: باید با همدلی، همکاری ، برنامه‌ریزی و داشتن طرح‌های بلند مدت برای ارتقای صادرات استان و کمک به رونق تولید و اشتغال که جزو ضروریات است اقدام کرد.

همچنین مدیرکل گمرک استان یزد گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری از لحاظ وزنی افزون بر ۲ میلیون و ۲۵۵ هزار تن محصولات مختلف به خصوص کاشی و سرامیک، نایلون و  نایلکس، ظروف شیشه‌ای ، پسته و غیره به ارزش سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ، معادل ۳۴۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف به خصوص عراق، پاکستان، ترکیه و غیره صادر شده است .

محمدحسن سلمانی افزود: در این مدت در خصوص واردات به وزن ۷۴ هزار و ۵۰۹ تن به ارزش  ۱۵۴ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار کالا وارد یزد شده که عمده آنها  از کشورهای ترکیه، چین، امارات متحده عربی ، ایتالیا ، آلمان و غیره بوده است .

وی اظهارداشت: این میزان کالای وارداتی از کشورهای هدف به استان در مقاسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۹۶ درصد و ارزش ریالی و دلاری افزون بر  ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد .  

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ( صمت ) یزد گفت: ظرفیت‌های خوبی در استان برای صادرات وجود دارد که رویکرد این سازمان با همکاری دستگاه‌ها و بخش خصوصی بر گسترش آن تکیه دارد .

محمدرضا علمدار یزدی افزود: معرفی ظرفیت‌های تولیدی استان با برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور در جشنواره‌ها برای رونق تولید و اشتغال بسیار حیاتی است و از طرح‌های مختلف به جد حمایت می‌شود.

هرچند فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و التهاب ناشی از جو روانی بازار بر تعدادی از واحدهای تولیدی استان یزد تأثیر گذاشته و بعضا حرکت ها را تا حدودی هم کند کرد، اما با این وجود فعالیت این واحدهامتوقف نشده است و این استان همچنان از ظرفیت های خوبی برای صادرات برخوردار است.

در حال حاضر ۴۰۷ قلم از ۸۰۰ نوع کالای تولید استان به بازار ۹۳ کشور عرضه می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می‌گیرد، در سال ۲۰۱۵ با حضور کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد، قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند و ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه را امضا کرد. 

           

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.