مهدی چمران عصر روز پنچشنبه در سفر به ابرکوه و در جریان بازدید از روند بازسازی و مرمت مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیرجرد به خبرنگار ایرنا افزود: احیای این مجموعه باعث پیوند مردم  می شود و مسوولان میراث فرهنگی و دیگر مسوولان باید مشوق احیاکنندگان صنعت توریست باشند.

وی ادامه داد: احیای آثار تاریخی علاوه بر زنده کردن معماری اسلامی ایران  باعث هویت منطقه و جذب توریست  و گردشگر خواهد بود.

این استاد معماری اسلامی ، خاطرنشان کرد: مجموعه تاریخی تیرجرد ابرکوه می تواند به کثرت و افزایش گردشگران کمک کند .

وی با قدردانی از تلاش های امیرحسین زرنگار و محسن امیدوار سرمایه‌گذاران احیاء و مرمت مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیرجرد ابرکوه ، یادآورشد : راه‌اندازی این مجموعه رونق خوبی به اقتصاد، اشتغال و صنعت گردشگری خواهد داد.

یکی از سرمایه‌گذاران مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه با ۱۵۰ هکتار وسعت یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری روستایی کشور است که در بخش مرکزی ابرکوه واقع شده است.

امیرحسین زرنگار افزود: با همکاری محسن امیدوار تاکنون احیا و مرمت فار یک این مجموعه ۹۰ درصد و فاز دوم آن ، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

این سرمایه گذار بابیان اینکه برای احیاء کامل این مجموعه توریستی افزون بر ۳۵۰ میلیارد ریال نیاز است ، خاطر نشان کرد : تاکنون افزون بر ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این طرح انجام شده است.

زرنگار ادامه داد : این مجموعه تاریخی شامل ۲ قلعه تاریخی، ۷۰ اتاق، ایجاد موزه شهدا، رستوران و کافی‌شاپ، بخش رصد ستارگان، فضای ورزشی، محوطه بازی کودکان، برکه و استخر ماهیگیری، ۲ کیلومتر قنات و ۲۰ هکتار باغ میوه، سکوی باند هلی کوپتر و حدود ۲۰ سیاه چادر عشایری در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.

وی تاکیدکرد: این مجموعه پس از راه‌اندازی به‌طور مستقیم برای یکصد نفر از اهالی این شهرستان فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

قلعه تیرجرد متعلق به اوایل دوره قاجاریه است و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۰۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.