رییس انجمن « همازور » زرتشتیان یزد، پنجشنبه شب به ایرنا گفت:  پنجم دیماه، روز خیر یا خورا، روز درگذشت زرتشت پیامبر بزرگ آریایی است.

« منوچهر ارغوانی» افزود: زرتشت در سن ۷۷ سالگی و هنگامی که گشتاسب کیانی و پسرش اسفندیار، فرمانروای بلخ (مزارشریف)  از پایتخت بیرون رفته بودند، فرمانروای تورانی «ارجاسب» که دشمن دیرینه‌ زرتشت بود، درنگی یافته و « تورابراتور» را با لشکر بزرگی به بلخ فرستاد؛ تورانیان دروازه‌ شهر بلخ (مزارشریف) را درهم شکستند و هنگامی که زرتشت با لهراسب و گروهی از پیروانش در آتشکده‌ نوبهار شهر بلخ به نیایش سرگرم بودند به زخم شمشیر وی را کشتند.

به گفته وی زرتشت پیام‌آور خرد و آزادی اندیشه و بنیانگذار کیش زرتشتی یا مزدیسنا و سراینده‌ گاتها کتاب مقدس پیروان این آیین ست.

رییس انجمن همازور زرتشتیان یزد ادامه داد: زرتشت با سه جمله کوتاه «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» شناخته شده است.

وی اظهارداشـت: پنجم دیماه در گاهنامه ایرانی تنها روزی است که جشن نیست، ولی روز سوگواری هم نیست؛ در این روز زرتشتیان گردهم می‌آیند و به نیایش، خواندن گاتها و پختن آش می‌پردازند، ولی به هیچ وجه سوگواری یا جامه‌ سیاه بر تن نمی‌کنند.

تعداد زرتشتیان جهان حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود که ۳۰ هزار نفر در ایران زندگی می کنند که از این تعداد حدود ۶ هزار نفر ساکن استان یزد هستند.

زرتشتیان ایران همانند دیگر اقلیت های شناخته شده در قانون اساسی ایران یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران دارند.

معروف ترین  زیارتگاه زرتشتیان به نام « چک جک» در شهرستان اردکان قرار دارد.آنها زیارتگاه های متعددی در استان یزد دارند و از دیگر بناهای معروف آنها می توان به آتشکده یزد و دخمه این شهر اشاره کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.