محمد کاظمی نسب روز سه شنبه به مناسبت سوم دیماه ( سالروز تاسیس ثبت احوال) در حاشیه نشست شورای ثبت احوال شهرستان به ایرنا افزود: خدمات این اداره به مردم زمینه کاهش مراجعه غیرضروری  ، صرفه جویی در هزینه ها  و وقت، کاهش ترافیک و مصرف سوخت را فراهم کرده است.

وی  افزود: هم اکنون ثبت احوال تأمین کننده نیازهای آماری و اطلاعات کشور و یکی از ابزارهای کلیدی نظام در امور حاکمیتی است.

کاظمی نسب ادامه داد: این نهاد در انجام رسالت هویت بخشی به ایرانیان و تولید آمارهای حیاتی در ۱۰۰ سال اخیر ، منشای خدمات و تحولات چشمگیری بوده است.

فرماندار ابرکوه در ادامه بابیان اینکه این نهاد متولی بزرگترین و مهم ترین بانک اطلاعاتی جمعیت کشور است ، تصریح کرد: با توجه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، ثبت‌احوال یکی از نهادهایی است که در برگزاری آن با ستاد هیات اجرایی همکاری مستمری دارد .

همچنین رییس ثبت‌احوال ابرکوه با ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره و با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه ۹۸، اظهارکرد: این اداره از هم اکنون تا برگزاری انتخابات علاوه بر همکاری با ستاد اجرایی انتخابات ، آماده خدمات رسانی به شهروندان  است.

غلامرضا شفیعی ، افزود: : با ایجاد بستر دولت الکترونیک و روان‌سازی نظام اداری برای پاسخگویی به مطالبات اجتماعی اداره ها و مردم آماده هستیم.

وی همچنین به اهمیت خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به مکانیزه شدن سیستم های صدور شناسنامه ، زمان صدور شناسنامه به کمتر از یک روز رسید .

همچنین  مدیرکل ثبت احوال یزد امروز در دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه شهر یزد بدون اشاره به آمار گفت: امسال تعداد ازدواج در استان کاهش داشت ، سن ازدواج جوانان و سن نخستین باروری مادران هم افزایش پیدا کرده است.

محمدعلی مکرمی افزود: میانگین سن بارداری اول در میان مادران یزدی به ۲۹ سال رسید  و فرزندآوری هم کم شده است طوری که بیشتر خانواده‌ها یک یا ۲ فرزند دارند.

وی، نتیجه کاهش باروری را سالمندی جامعه در آینده دانست و افزود: روند کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل اصلی در کاهش باروری به حساب می‌آید.

سازمان ثبت احوال در ایران  از سوم دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی با صدور اولین شناسنامه آغاز به کار کرد و در استان، نخستین سند هویتی ۲۶ فروردین سال ۱۳۰۷ صادر شد.

یکی از مهمترین وظایف ثبت احوال انتشار آمارهای حیاتی است و پنج وظیفه اصلی این اداره شامل ثبت ولادت، صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت ، ثبت طلاق، ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور و جمع‌آوری و انتشار آمارهای انسانی است.

نهم مهر ماه ۹۸ ، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی یزد با اشاره به اینکه استان از لحاظ تعداد سالمندان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد گفت: ۹.۳ درصد جمعیت را این افراد تشکیل می‌دهند در حالیکه این عدد در کشور ۹ درصد است. 

محمدحسین غنیمت در شورای سالمندان و کمیته مناسب‌سازی مهریز که به مناسبت روزجهانی سالمندان (۹ مهرماه) برگزار شد، افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های تفت،  ابرکوه و مهریز بیشترین آمار سالمندان استان را دارند. 

شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت با ۱۸.۸ درصد بیشترین جمعیت سالمند استان و شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان هم با هشت درصد سالمند کمترین جمعیت این قشر را  دارند. 

۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۳۱ استان ایران در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی‌ها سکونت دارند. 

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند که برابر این تعریف، افراد ۶۰ تا ۷۵ سال، سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال، سالمند میان‌سال و بالای ۸۵ سال، سالخورده یا پیر تلقی می‌شوند. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.