آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی عصر سه‌شنبه به مناسبت سوم دی‌ماه (روز ثبت‌احوال) در دیدار مدیرکل و کارکنان ثبت احوال استان افزود: انتخاب نام اسلامی و مناسب از رسالت‌های مهم خانواده‌هاست که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند.

وی ادامه داد: در آیات و روایات متعدد اسلامی بر انتخاب نام نیکو برای فرزندان تاکید شده و حتی در روایتی آمده است که در روز قیامت فرزندان نسبت به انتخاب نکردن نام مناسب از والدین خود گلایه می‌کنند.

امام جمعه یزد از اینکه برخی والدین اسامی که برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد، انتقاد کرد و بیان داشت: باید فرهنگ‌سازی و مشاوره‌های لازم در ارتباط با انتخاب نام نیکو به والدین ارائه شود.

ناصری یزدی تاکید کرد: بسیاری از افراد زمانی متوجه اهمیت این مساله می شوند اسامی مناسب انتخاب می‌کنند در حالی که باید توسط اداره ثبت احوال و نهادهای فرهنگی و آموزشی موضوع را برای همگان تبیین  کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد گفت: از جمله مشکلاتی که در جامعه وجود دارد موضوع کاهش فرزندآوری است که بدون شک، تهدید بسیار جدی برای جامعه اسلامی به حساب می‌آید و دشمن با برنامه‌ریزی بسیار گسترده‌ای برای تداوم این مشکل در ایران برنامه هایی طراحی کرده است.

ناصری یزدی با بیان اینکه در روایات و آیات تاکید شد که خداوند رزق و روزی فرزندان را می‌دهد و والدین نباید نگران این موضوع باشند، گفت: اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از کاهش جمعیت نداشته باشیم، ۳۰ سال آینده با جامعه‌ای سالمند روبرو هستیم و استکبار و دشمنان اسلام به راحتی می‌توانند نقشه‌های خود را علیه این کشور عملی کنند.

امام جمعه یزد افزود: اداره‌کل ثبت احوال باید به صورت ویژه در ارتباط با مسائل فرهنگی و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف از جمله کاهش سن ازدواج، افزایش فرزندآوری و موارد مختلفی از این قبیل فعالیت‌هایی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در بحث ازدواج علاوه بر اینکه مسوولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مشکلات جوانان برای ازدواج رفع شود، خانواده‌ها و جوانان باید با توکل به خدا، زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند.

همچنین مدیرکل ثبت احوال یزد در این دیدار بدون اشاره به آمار گفت: امسال تعداد ازدواج در استان کاهش داشت ، سن ازدواج جوانان و سن نخستین باروری مادران در استان نیز افزایش یافته است.

محمدعلی مکرمی افزود: میانگین سن بارداری اول در میان مادران یزدی به ۲۹ سال رسید  و فرزندآوری هم کم شده است طوری که بیشتر خانواده‌ها یک یا ۲ فرزند دارند.

وی، نتیجه کاهش باروری را سالمندی جامعه در آینده دانست و افزود: روند کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل اصلی در کاهش باروری به حساب می‌آید.

سازمان ثبت احوال از سوم دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی با صدور اولین شناسنامه آغاز به کار کرد و در استان، نخستین سند ۲۶ فروردین سال ۱۳۰۷ صادر شد.

مکرمی در ادامه با اشاره به اینکه مردم ثبت احوال را به لحاظ صدور شناسنامه و ثبت فوت می‌شناسند گفت: این نهاد که ۱۰۱ سال سابقه فعالیت دارد، خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال یزد، مهمترین وظیفه این نهاد را پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور دانست و ادامه داد: این پایگاه که مشخصات هویتی همه ایرانیان در تمام جهان را در اختیار دارد، همواره به صورت روزانه بروزرسانی می‌شود و استعلام دستگاه‌های مختلف مثل دادگستری و نیروی انتظامی از طریق این سازمان انجام می‌شود.

مکرمی یکی از مهمترین وظایف ثبت احوال را انتشار آمارهای حیاتی دانست و افزود: پنج وظیفه اصلی این اداره شامل ثبت ولادت، صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت ، ثبت طلاق، ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور و جمع‌آوری و انتشار آمارهای انسانی است.

نهم مهر ماه ۹۸ ، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی یزد با اشاره به اینکه استان از لحاظ تعداد سالمندان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد گفت: ۹.۳ درصد جمعیت را این افراد تشکیل می‌دهند در حالیکه این عدد در کشور ۹ درصد است.

استان یزد در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستا و آبادی‌ها زندگی می‌کنند .

شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت با ۱۸.۸ درصد بیشترین جمعیت سالمند استان و شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان هم با هشت درصد سالمند کمترین جمعیت این قشر را  دارد. 

۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۳۱ استان ایران در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی‌ها سکونت دارند.  

محمدحسین غنیمت در شورای سالمندان و کمیته مناسب‌سازی مهریز که به مناسبت روزجهانی سالمندان (۹ مهرماه) برگزار شد، افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های تفت،  ابرکوه و مهریز بیشترین آمار سالمندان استان را دارند. 

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند که برابر این تعریف، افراد ۶۰ تا ۷۵ سال، سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال، سالمند میان‌سال و بالای ۸۵ سال، سالخورده یا پیر تلقی می‌شوند.

شعار امسال روز جهانی سالمندان «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.