رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در همایش تخصصی سرگروه‌های آموزشی دوره ابتدایی استان یزد افزود: فناوری امروز می‌تواند فرصت های خوبی برای یادگیری فراهم کند اما این فنآوری همیشه مکمل یادگیری است، جایگزین معلم نیست.

وی خاطرنشان کرد: فناوری در دوره ابتدایی، حساسیت و ظرافت خاص خود را دارد و می‌تواند آموزش را تسریع کند اما نمی تواند جای مربی و معلم را بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه ما یک کتاب در زمینه سواد رسانه ای در دوره دبیرستان چاپ و دانش آموزان هم آن را امتحان بدهند سواد رسانه‌ای  پیدا نمی کنند، بنابراین معلمان ، خانواده و دانش آموزان باید بدانند در این زمینه چگونه برخورد کنند.

حکیم زاده اضافه کرد: این موضوعی است که سالها در زمینه بحث اعتیاد به اینترنت مطرح بود امروز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم به آن اضافه شده است؛ شبکه های اجتماعی هم شبکه یادگیری فعال است و هم می تواند شبکه بسیار مخربی باشد.

وی تصریح کرد: جنس این مهارت از طریق نوشتن و چاپ کتاب نیست بلکه ما باید از طریق موضوعات مختلف درسی متعدد به صورت تلفیقی این مهارت را به دانش آموزان یاد داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: براساس سند تحول بنیادین باید از حافظه محوری به سمت حافظه پروری و مهارت آموزی حرکت کرد و آموخته های دانش آموزان در مدرسه متناسب با زندگی واقعی آنها باشد و از طریق فعالیتها و دست ورزی هایی که انجام می دهند مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی خود را کسب کنند.

وی اضافه کرد: بچه ها سالها رونویسی کردند اما فارغ التحصیل نظام آموزشی و دانشگاهی ما نمی تواند یک صفحه نظر خود را بنویسد و تنها چیزی را که بلد است بنویسد این است که از رو می نویسد و خلاقیت ندارد. 
وی گفت: ما می گوییم بچه به جای رونویسی ،مهارت و خلاقیت نوشتن را بیاموزند به همین علت طرح تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب دانش آموزان شد

حکیم زاده با بیان اینکه بازی بستر یادگیری است اظهار داشت: بازی در ذات کودک است  راه اندازی اتاق بازی در فضای آموزشی به خاطر جلب توجه جامعه به موضوع بازی است و اصل  این است که معلمان در کلاس های درس ، اردوها و در فرصت یادگیری از طریق بازی، مهارت آموزی به دانش آموزان یاد بدهند.

معاون وزیر آموزش پرورش افزود: بر اساس مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش، ورود موسسات آموزشی ، استفاده از کتب های کمک آموزشی و درسی و برگزاری آزمون ها و تست ها در هر عنوان در دوره ابتدایی ممنوع است و این موضوع به صورت جدی در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی تصریح کرد: مدیران نباید به هیچ وجه اجازه چنین کاری بدهند زیرا هدف اصلی ما پیاده کردن سند تحول بنیادین و محور قرار دادن تربیت است نه اینکه آموزش را در چند کتاب آموزشی تقلیل داد و این فرصت خوب آموزشی را از بچه ها گرفت .

حکیم زاده گفت: اعتقاد داریم معلمان و سرگروه‌های آموزشی نقش مهمی در کیفیت بخشی آموزشی دارند و آنها باید شرایط یادگیری پایدار ، عمیق و با کیفیت را برای همه دانش آموزان فراهم کنند و باید اثر بخشی را در  فعالیت‌ها مشاهده کرد و فقط صرفا عملکرد گزارش نباشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این مراسم گفت: سرگروه‌های آموزشی با رصد فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در واقع نقش مهمی در کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دارند.

سعیده بهادرزاده افزود: البته نباید تربیت و آموزش را از هم تفکیک کرد بلکه هر ۲ مقوله در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است و مهمترین عنصر کیفیت آموزشی همین سرگروه‌های آموزشی هستند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین سرگروه‌ها حلقه اتصال اداره و مدرسه هستند و حضور این افراد در کنار معلمان می تواند موجب ارتقای بنیه علمی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.