مرتضی سعیدی روز چهارشنبه در آستانه روز بسیج همگانی درختکاری در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این عملیات ۶۰۰ کیلوگرم بذر گیاهان یادشده با همکاری نیروهای مردمی و کارشناسان این اداره در مراتع پاشیده می شود.

وی با بیان اینکه طرح یادشده امروز با هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه آغاز شد، اظهار کرد: با تخصیص ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی به مدت سه ماه اجرا می شود .

این مسوول با بیان اینکه گیاهان مرتعی یادشده از گونه‌های سازگار و متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی شهرستان  است، افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه ‌خشک استان یزد و تداوم پدیده  خشکسالی، زادآوری آنها کم شده است.

سعیدی مراتع را مهم‌ترین ذخایر عرصه های طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اهمیت پوشش گیاهی مراتع در تولید خوراک دام ، نفوذ آب باران، تولید گیاهان دارویی، اشتغال‌ های جانبی و آثار زیست‌ محیطی است که در تولید اکسیژن و کاهش گاز دی‌اکسید کربن نیز نقش موثری دارند.

وی با اشاره به اینکه قیچ ، قلم ، درمنه و آنغوزه شیرین دارای ویژگی های گیاهی و مرتعی است ، خاطرنشان کرد: تنها آنغوزه شیرین خاصیت دارویی و صنعتی دارد .

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه اظهار کرد: به زودی عملیات مدیریت روان آب در ۶۰۰ هکتار حوزه آبخیز غرب شهرستان آغاز می شود که برای این طرح حدود هفت میلیارد ریال هزینه در نظر گرفته شد که از محل اعتبار صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

۴۸۰ هزار هکتار عرصه‌ های منابع طبیعی ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است که با توجه به شرایط اقلیمی ۲۳۷ هزار هکتار آن بیابان و بقیه مرتع است .

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.