محمود زارع رشکوئیه روز پنجنشبه در بازدید از اولین جشنواره برداشت محصول انار تفت، تنوع و ماندگاری بالای آن را بسیار مهم خواند و گفت: می توان این منطقه را با ایجاد کلکسیونی از انارهای مختلف به مردم ایران و جهانیان معرفی کرد.

وی باقدردانی از ابتکار برگزارکنندگان اولین جشنواره برداشت انار شهرستان گفت: جشنواره های مختلفی با عنوان انار در استان یزد برگزار می شود ولی تاکنون جشنواره ای که به جذابیت چیدن انار توجه کند، برگزار نشده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری یزد برگزاری جشنواره ها را موجب اقتصادی شدن باغ ها و تلاش برای نگهداری بیشتر از آن عنوان کرد و ادامه داد: این جشنواره ها می تواند به برندسازی انار تفت به عنوان محصولی برتر کمک کند.

وی پیشنهاد کرد که در آینده با افزودن مشتقات انار به جشنواره آن را غنی تر و پربارتر برگزار کرد.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان یزد در افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه برای اولین سال است که جشنواره برداشت انار در تفت برگزار می شود، گفت: تداوم این جشنواره برای سال های آینده می تواند سبب تحول شود.

سید مصطفی فاطمی افزود: امسال در برگزاری جشنواره انار تفت همه اقشار و گروه های مردمی مشارکت کردند و با حمایت های مسئولان شاهد بازخورد خوبی بودیم.

برگزاری جشنواره انار تفت از ۱۵ آبانماه به مدت سه روز در باغ صدری تفت و روستای هدف گردشگری مبارکه و کوچه باغ‌های احمد آباد آغاز شد.

به گفته سید مهدی اعرابی دبیر جشنواره هدف از این کار استفاده از ظرفیت رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی، حمایت از باغداران و حذف واسطه‌ها برای عرضه مستقیم انار است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی تفت هم سطح زیرکشت انار شهرستان را یک هزار هکتار عنوان کرد که ۸۰۰ هکتار آن بارور است.

محمدحسین فلاح نژاد افزود: این شهرستان با تولید افزون بر ۲۰ هزار تن انار، رتبه اول استان در تولید این محصول را داراست.

وی ادامه داد: باغ های انار شهرستان های دیگر وابسته به آب چاه و پایدار است ولی آب باغ های شهرستان تفت از طریق قنات تأمین می شود و از لحاظ باروری سطح زیر کشت درختان انار، تفت رتبه اول استان را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی تفت ویژگی انار این منطقه را ماندگاری بالا عنوان کرد که تا ۶ ماه از سال توانایی عرضه در بازار دارد.

از ارقام عمده انار تفت می توان به انار گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز نام برد که انار گِل، رقم غالب است.

انار گِل تفت، ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به این دلیل طرفداران بسیاری دارد این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.

قیمت انار تفت بستگی به نوع آن و همچنین زمان عرضه، متفاوت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.