وحید فتوحی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشنواره یاد شده در باغ صدری ، روستای مبارکه و کوچه باغ‌های احمدآباد برگزار می‌شود افزود: هدف اصلی این جشنواره برندسازی انار تفت و فراهم کردن محیطی شاداب، با نشاط و مفرح برای خانواده‌ها است.

وی اظهار داشت: در جشنواره مورد اشاره عرضه انواع ارقام انار و فرآوردهای آن در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

فتوحی اجرای مراسم پرده‌خوانی و دف‌نوازی را از دیگر برنامه‌های جشنواره مذکور بیان و تصریح کرد: امسال با همکاری اقشار مختلف مردم شهرستان تفت، تدابیر خوبی برای کنترل ترافیک و حضور تمام علاقه‌مندان فراهم شده است.

دبیر جشنواره انار باغ صدری هم در این نشست گفت: مراسم افتتاحیه این جشنواره به صورت رسمی ساعت ۱۸ روز ۱۵ آبانماه با حضور مسوولان استان برگزار می‌شود.

جوادملانوری حضور گردشگران داخلی و خارجی را از دیگر ویژگی‌های برگزاری جشنواره انار در شهرستان تفت عنوان کرد و افزود:‌ در سال گذشته میزبان ۹۰ گردشگری خارجی از کشور اسپانیا بودیم.

دبیر جشنواره انار روستای مبارکه تفت هم در این نشست گفت: برای دومین سال است که این جشنواره در این روستا برگزار می‌شود.

سیدرضا موسوی افزود: استقبال مردم این روستا و در مجموع تمام شهرستان از جشنواره یاد شده بسیار خوب بوده است و هرسال منتظر برگزاری این جشنواره هستند.

دبیرجشنواره انار احمدآباد هم گفت:در مراسم کوچه باغ‌های تفت هم آیین انارچینی، امکان چیدن انار توسط بازدیدکنندگان، عرضه بدون واسطه محصولات انار توسط باغداران تفتی، عرضه محصولات انار، عرضه محصولات روستایی و صنایع دستی، پذیرایی با غذاهای سنتی و محلی و اجرای پانتومیم انارچینی برپا می‌شود.

مسعود منتظریان افزود: همچنین غداهای محلی و سنتی با انار در جشنواره یاد شده به مردم ارائه می‌شود.

تفت، قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور است و به همین دلیل است که میوه انار با نام تفت، پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار در تفت از اوایل آبان ماه شروع و حدود ۲۰ روز ادامه دارد؛ مهمترین ویژگی انار این منطقه که قابلیت نگهداری بیش از پنج ماه در انبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز هم به تفت بیایید؛ می‌توانید از این محصول بی‌نظیر میل کنید.

یکهزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت است و متوسط برداشت انار از باغات آن بین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است؛ معمولاً نصف انار تفت در بازار عرضه و نیم دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود.

انار گِل تفت، ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری داشته و دارد این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.