محمد مطیع یکشنبه شب در حاشیه بازدید از نمایشگاه سراسری صنایع دستی و گردشگری در گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون ارائه آمار افزود: برخی صنایع دستی خراسان رضوی با وجود ظرفیتهای بسیار، بخاطر فقدان توجه به امور بازاریابی و تنوع نتوانسته در بازارهای مصرف از نظر کمی و کیفی توسعه یابد.
وی ادامه داد: صنایع دستی مانند سفالگری و نمدبافی با وجود ریشه در اصالت فرهنگ این منطقه همچنان با طرحهای قدیمی تولید می شوند در حالی که برای نقش آفرینی بهتر در بازار مصرف داخلی و خارجی نیازمند تحول و تنوع در طرح، بهره گیری از لعابها و شیوه های به روز در فرآیند تولید هستند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری خراسان رضوی همچنین از بی توجهی دستگاههای اجرایی نسبت به اجرای مصوبه دولت مبنی بر لزوم تهیه صنایع دستی در قالب هدایای همایشها در این استان انتقاد و بیان کرد: این مصوبه دولت اقدام خوبی برای فرهنگ سازی در جامعه نسبت به ظرفیتهای تولید صنایع دستی به شمار می رود ولی به توجه کافی نسبت به آن نمی شود.
وی گفت: صنایع دستی با توجه به ظرفیتهای خاص خود شامل ارزش افزوده بالا، اتکاء به مواد اولیه داخلی و ریشه در فرهنگ و اصالت این مرز و بوم، از ارکان اصلی رونق اقتصادی و توسعه گردشگری به شمار می رود. برگزاری نمایشگاههای گردشگری نیز بستر مهم معرفی ظرفیتهای این بخش در سطوح منطقه ای و ملی است.
فرماندار گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان از ظرفیتهای بسیار در تولید صنایع دستی و جاذبه های تاریخی برخوردار می باشد لذا گردشگری محور توسعه و رونق اقتصادی گناباد است. در سایه حمایتهای دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی برای توسعه این بخش انجام شد که نتیجه آن افزایش سفر گردشگران داخلی و خارجی به گناباد است.
حامد قربانی افزود: دولت با پرداخت تسهیلات پشتیبان، از فعالان عرصه صنایع دستی حمایت و بستر فعالیت را در این بخش هموار می کند.
70 رشته صنایع دستی همچون 'ساخت زیورآلات سنتی، قلمزنی انگشتر، حکاکی و مرصعکاری، حجاری سنگ، گلیم بافی، سراجی سنتی، کاشی معرق و هفت رنگ، کاشی سازی سنتی، منبت چوب، گره چینی، معرق چوب، فیروزه کوبی، سفال و سرامیک، طراحی سنتی، مشبک چوب، مشبک فلز، نازک کاری چوب، معرق چرم، معرق فیروزه، مقرنس کاری، گچبری، نگارگری ایرانی و آینه کاری' در خراسان رضوی ثبت شده است.
نمایشگاه سراسری صنایع دستی گناباد با حضور 9 استان تا روز بیست و پنجم آذر ماه جاری در گناباد دایر است. در این نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و جاذبه های گردشگری استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، مازندران، اردبیل، یزد، گلستان و زنجان در معرض دید عموم قرار دارد. 50 هنرمند در مدت 9 روز برپایی نمایشگاه به عرضه تولیدات خود در رشته های سفال، پارچه بافی، گلیم، رودوزیهای سنتی، نمد، میناکاری و سنگهای قیمتی پرداخته اند.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.