محمد حمید فخرالدین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شعار روز آمار "همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور" افزود: با اجرای روش های نوین آماری و پیاده سازی نظام آماری ثبتی مبنا و به اشتراک گذاری داده ها می توان این رقم را به یک پنجم کاهش داد.

وی اظهار داشت: امروز در دنیا بحث گذر از آمار سنتی به مدرن مطرح است که در این روش موضوع اشتراک گذاری داده ها و فرهنگ آن مهم است یعنی اینکه بپذیریم اطلاعاتی که  تولیدی می کنیم در اختیار دیگران هم قرار دهیم البته بحث محرمانه بودن جای خود دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: در روش نوین آمار "ثبتی مبنا" استانداردهای آماری باید یکی باشد زیرا اگر هر دستگاهی با هر استانداردی تولید آمار کند نمی توان داده ها را با هم جمع کرد. این یکپارچگی زمانی بوجود می آید که مرجع استانداردسازی یکی باشد و استانداردهای آماری در همه مراحل تولید اطلاع رسانی و پردازش باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: درسال‌های گذشته سند زیرساخت داده‌های مکانی(SDI) استان تدوین شده و به دستگاه‌های استان ابلاغ شده؛ متاسفانه هنوز فرهنگ آماری لازم شکل نگرفته است و برخی دستگاهها مدعی هستند که برای به اشتراک گذاری داده باید دستگاه مرکزی آنها مجوز بدهند که این یک مشکل است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه نظام برنامه ریزی کشور نیاز به آمار و اطلاعات دارد  گفت: براساس مصوبه شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی آمارهای رسمی کشور است.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران برای تهیه و تولید آمار از روش‌های مختلفی چون سرشماری ، اجرای طرح‌های آماری  و آمار ثبتی اقدام می کند اظهار داشت: طرح‌ها توسط مرکز آمار سیاست گذاری و اجرای آن توسط استان‌ها صورت می گیرد.

فخرالدین تصریح کرد: کارشناسان این سازمان برای  اجرای طرح های آماری در دوره‌های آموزشی مختلف اعم حضوری و مجازی شرکت نموده و اموزشهای لازم را فرا می گیرند  و پس از کسب حدنصاب نمره در طرح شرکت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر نظارت کارشناسان سازمان، کارشناسان مرکز آمار هم بر اجرای طرحها نظارت دارند و پس از اتمام طرح ، و جمع بندی داده ها ، در نهایت هم اگر در اجرای طرح اشکالات و ایرادی وجود داشته به استان بازگردانده تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

فخرالدین در ادامه به تهیه و تولید آمار حساب‌های ملی و اقتصادی توسط مرکز آمار ایران اشاره کرد و  افزود: از داده های این آمار شاخص‌های رشد اقتصادی استخراج می شود و نتایج این شاخص در سطح ملی با حدود ۲ سال تاخیر اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: آخرین اطلاعات حساب‌های ملی و اقتصادی که در اختیار  استان قرار گرفته بر اساس سال پایه ۹۰ ، مربوط به سال ۹۴ است که امیدواریم سال ۹۵ هم بزودی منتشر و در اختیار استان قرار گیرد.

مدرن سازی نظام آمارهای ثبتی 

فخرالدین اضافه کرد: درحال حاضر روش‌های جمع آوری آماری در کشور و استان براساس خود اظهاری می باشد و آنچه خود فرد اظهار می کند پذیرفته و ثبت می‌شود اما در دنیا این روش منسوخ شده و به سمت نظام آماری "ثبتی مبنا" حرکت کردند.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از نظام آمار سنتیو تولید آمار به صورت جزیره ای و پراکنده، باید به سمت نظام آماری ثبتی مبنا رفت که ایران با کشورها پیشرو در این زمینه ۲۰ سال فاصله دارد.

وی خاطر نشان کرد: در نظام آماری ثبتی مبنا باید سه اطلاعات مکان فعالیت فرد، هویتی و نوع فعالیت وی به هم متصل گردد .

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های روش ثبتی مبنا این است که اطلاعات توصیفی و مکانی با هم لینک می شود افزود: در این روش علاوه بر کاهش هزینه ها ،ضریب خطا هم به حداقل می رسد و آمارها به روز و دقیق می گردد.

محرمانه بودن آمار 

وی با بیان اینکه اعتماد به مرکز آمار در گروه حفظ اعتماد عمومی است گفت: اطلاعات و آماری که از مردم گرفته می شود کاملا محرمانه بوده و به هیچ عنوان به هیچ نهاد و مرکزی  ارائه نمی شود.

فخرالدین اضافه کرد: اطلاعات شخصی و هویتی و افراد هرگز در اختیار کسی قرار نمی گیرد و این موضوع بسیار اساسی است و ما هرگز به خود اجازه نمی دهیم که اعتمادی که مردم به ما کردند سلب کنیم.

وی تصریح کرد: در نظام نوین آماری اصل بر مشارکت‌ دستگاه های اجرایی توجه به استانداردهای ملی و بین المللی است در این روش حتما باید اطلاعات مکانی کامل باشد و متاسفانه یکی از عواملی که باعث شده در اجرای پیاده سازی نظام اماری ثبتی مبنا موفق نشویم  کامل نبودن اطلاعات مکانی است زیرا تاکنون کد پستی و نشانی تمامی مکانها اعم از شهری و روستایی صددرصد کامل نیست .

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزداظهار داشت : علیرغم داشتن کدپستی برخی مکان ها، افراد در هنگام جابجایی، کد پستی خود را تغییر نمیدهند در صورتیکه براساس قانون هر فرد پس از جابجایی باید کدپستی آن تغییر کند که این اتفاق در کشور ما رخ نمی دهد.

فخرالدین ادامه داد:زمانی می توانیم نظام آمار ثبتی مبنا را پیاده سازی کنیم که هم کدپستی  و هم آدرس ملی تمامی مکانها را فراهم نماییم.

وی افزود: امروز بانکهای اطلاعاتی با سخت افزار ها و نرم افزارهای مختلف ایجاد شده اند اینها باید بتوانند زمینه اشتراک گذاری داده را فراهم کنند و زمانی این امکان وجود دارد که یکپارچه سازی شوند حداقل براساس یک شناسه یکتا قابل شناسایی و رد گیری باشد و امکان لینک شدن و ارتباط برقرار شدن  وجود داشته باشد اما متاسفانه به علت فراهم نبودن زیر ساخت‌ها با مشکل روبرو هستیم.

فخرالدین ادامه داد: در این راستا براساس ماموریت سازمان برنامه و بودجه کشور استان‌ها به دنبال تهیه سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش (ساترا) هستند در این سامانه اطلاعات توصیفی و مکانی به صورت به روز به هم لینک  و در قالب یک نظام یکپارجه در اختیار قرار می گیرد.

وی افزود: در قالب این سامانه که در یکی از شهرستان‌های استان به صورت پایلوت اجرا شد مقرر شد ۱۲ بانک اطلاعاتی با هم لینک شوند اما کمتر از ۳۰ درصد اطلاعات قابل لینک شدن و هم پوشانی داشتند که این نشان از این است که زیر ساخت بانکهای اطلاعاتی به دلیل رعایت نکردن استاندارد به راحتی قابل یکپارچه سازی نیستند و این ضعف اساسی است.

وی خاطر نشان کرد: برای مدرن سازی نظام آماری همه دستگاهها در سطوح ملی ، استانی و شهرستانی ، محلی و منطقه ای ، بخش دولتی و خصوصی باید عزم جدی و همگرایی ملی وجود داشته باشند تا بتوانیم از نظام آماری سنتی به مدرن حرکت کنیم.

اجرای ۳۹ طرح آماری در استان 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه در سالجاری ۳۹ طرح آماری در دست اجرا است گفت: هزینه درآمد،  اوقات و فراغت ، صنعت ، گردشگران ملی ،تغییرات دام سبک ، پروانه ساختمانی ،باغداری و طرحهای شاحص قیمت از جمله این طرح ها است .

وی اظهار داشت: تعدادی از طرحهای یاد شده  به صورت فصلی و برخی هم به صورت ماهانه و سالانه اجرا و نتایج آن استخراج می شود.

نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مهرماه به ۳۲.۳ درصد رسید

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: میزان تغییر شاخص کل تورم در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای استان به ۳۲.۳ درصد رسیده است.

وی  همچنین نرخ تورم ماهانه و سالانه استان در مهر ۹۸ را به ترتیب ۱.۴  و ۴۳.۱ درصد بیان کرد و افزود: در گروه خوراکی و آشامیدنی ها نرخ تورم استان یزد بالاست که عوامل مختلفی چون خرده فروشی و مصرف کننده بودن استان نقش دارد.

فخرالدین تصریح کرد: نرخ تورم استان‌ها با بررسی بهای بیش از ۴۵۰ نوع کالا و خدمات در قالب ۱۲ گروه محاسبه می شود و در اصل تورم، شدت تغییر نرخ ها و قیمت ها را نشان می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه نرخ تورم به صورت ماهانه در استانها استخراج می شود گفت: پنجم تا ۲۵ هرماه اطلاعات شاخص قیمت‌های یاد شده  درشاخص‌های مربوطه جمع بندی و نتایج آن ۲۸ همان ماه به تهران ارسال می شود و سپس مرکز آمار ایران نتایج نرخ تورم را اول هر ماه به رییس سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت ارائه می‌کند.

وی یاد آور شد: در نرخ تورم نقطه به نقطه  ، هرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ، نرخ تورم سالانه میانگین عدد تورم ۱۲ ماهه گذشته و ماهانه هم نسبت به ماه قبل آن محاسبه می‌شود.

۲ رقمی شدن نرخ بیکاری استان 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه رشد بیکاری در استان گفت: اجرای طرح نیروی کار به صورت فصلی انجام می شود و دقیقا براساس استانداردهای سازمان جهانی کار(ILO)صورت می گیرد.

فخرالدین افزود: عده ای معتقدند یکساعت کار در هفته ملاک خوبی برای تعیین بیکار بودن یا کار داشتن افراد نیست که به نظر من این اشتباه است و براساس دستورالعمل سازمان حهانی کار ، هر فرد به اندازه هر تعداد ساعت کاری که انجام می دهد شمارش می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: برای تشخیص بیکار بودن یا نبودن فرد این موضوع مطرح است که کسی که در هفته مرجع، بیکار باشد و در سه هفته گذشته هم  بیکار بوده و به دنبال کار بوده به قصد درآمد، اگر حتی یکساعت هم کار نکرده باشد بیکار مطلق محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین به افرادی که بین یک تا  ۴۴ ساعت در هفته کمتر کار می کنند اشتغال ناقص زمانی گفته می شود.

فخرالدین اضافه کرد: در استان یزد از سال ۹۲،  کم کم نرخ بیکاری سیر صعودی داشته است بطوریکه در این سال نرخ بیکاری استان ۶.۵ درصد بود که کم کم افزایش پیدا کرد و از سال ۹۴ دو رقمی شد و در پایان سال۹۷، به ۱۳.۹ درصد رسیده است .

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۲، نرخ بیکاری مردان ۴.۴ درصد و زنان ۲۰.۷ درصد بود که این رقم در سال ۹۷ در گروه مردان و زنان به ترتیب ۹.۲ و ۳۰.۴ درصد رسید.

تغییر ذائقه کاری عامل افزایش نرخ بیکاری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: عامل افزایش نرخ بیکاری استان تغییر ذائقه کاری در جامعه و تقاضای زنان تحصیل کرده برای کار است همانطوریکه  ۶۴ درصد دانشجویان مراکز آموزشی عالی را زنان تشکیل می‌دهند و به همین نسبت هم زنان متقاضی کار افزایش می‌یابند.

وی افزود: در برخی موارد در سال‌های گذشته برای بعضی از تحصیل کرده های استان فرصت شغلی فراهم نشد و مجبور به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شدند و اکنون هم بیکار هستند که این هم یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته تعداد متقاضیان شاغلین بخش کشاورزی در استان کاهش یافته و اما به تعداد آن شاغلین خدمات و صنعت افزوده شده است و از طرف دیگر نرخ رشد جمعیت استان ۲.۵۳ درصد افزایش یافت که  در این زمینه یزد جزء ۳ استان با بالاترین نرخ رشد جمعیت کشور است که تقربیا یک درصد این افزایش جمعیت مربوط به زاد و ولد و ۱.۵ درصد مربوط به مهاجرت است.

فخرالدین افزود: بسیاری از مهاجرین به علت وجود زمینه اشتغال در استان جذب بازار کار شدند همچنین بسیاری از مشاغل حوزه صنعت و خدمات این خطه به دلیل اینکه نیاز به نیروی تحصیل کرده نبوده جذب شدند و از سوی دیگر فرصت شغلی برای مردان و زنان تحصیلکرده در استان ایجاد نشده است.

متناسب نبودن مدرک تحصیلی دانش آموختگان استان با بازار کار 

وی اضافه کرد: متناسب نبودن مدرک تحصیلی دانش آموختگان با تقاضای بازار کار ، باب طبع نبودن شغلها برای افراد تحصیل کرده و همخوانی نداشتن توزیع جغرافیایی شغل در پهنه استان از دیگر عوامل رشد نرخ بیکاری در استان است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد خاطر نشان کرد: یکی از عوامل نرخ بیکاری استان در سال‌های اخیر این بوده  که مهاجران علاوه بر اینکه خودشان بخشی از بازار کار استان را به خود اختصاص داده اند با خانواده مهاجرت کردند که آنها هم متقاضی کار و درآمد هستند که در نرخ بیکاری استان اثرگذار است.

نرخ بیکاری استان ۱۵.۱ درصد

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری استان در تابستان امسال به ۱۵.۱ درصد رسید ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد که استان در بهار سال ۹۴، نرخ بیکاری ۱۵.۴ درصد را تجربه کرده که این رقم در تابستان ۹۷ ، ۱۴.۱ درصد بود یعنی یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

فخرالدین با بیان اینکه از مجموع جمعیت استان ۸۰ تا ۸۵ هزار نفر بیکار و دارای اشتغال ناقص هستند تصریح کرد: بین اشتغال ناقص زمانی با بیکاری مطلق رابطه مستقیم وجود دارد یعنی هرگاه اشتغال ناقض زمانی کاهش یابد ، بیکاری هم افزایش می یابد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: در تابستان سالجاری ، ۵۹ هزار و ۹۰۶ نفر بیکار در استان وجود داشت  که ۳۰ هزار و ۶۲۸ از این تعداد مرد و ۲۹ هزار و ۳۶۷ زن بودند از سوی دیگر با ۲۳ هزار و ۱۹۰ نفر اشتغال ناقض زمانی روبرو بودیم که ۲۰ هزار و ۳۹ از این اشتغال ناقص مردان و سه هزار و ۱۵۱ نفر زنان بودند.

وی جمعیت بیکار استان در تابستان سال ۹۷ را ۵۶ هزار و ۴۱۸ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد  ۲۸ هزار و ۲ نفر مرد و ۲۸ هزار و ۴۱۵ نفر زن بودند همچنین اشتغال ناقص در تابستان ۹۷ ، ۳۰ هزار و ۷۵۶ نفر بود  که در این بخش مردان ۲۷ هزار و زنان ۴۵۷ نفر بودند.

وی با بیان اینکه براساس آمار ثبتی سازمان تامین اجتماعی، وجود مهاجرین غیر یزدی بر بیکاری استان ثاتیرگذار است خاطر نشان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۹۷، ۳۰ درصد شاغلین بیمه شده تامین اجتماعی استان محل تولدشان سایر استانها بود که در همین مدت در سالجاری ضمن اینکه از تعداد شاغلین این سازمان کاسته شده اما محل تولد ۳۲ درصد آنها یعنی ۲.۵ درصد افزایش دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: این آمار نشان می دهد استان یزد یک استان مهاجر پذیر است  و افراد مهاجر، بیکار هستند برای یافتن شغل به این استان عزیمت می کنند و همین موجب شده که ۲.۵ درصد به شاغلین تامین اجتماعی با محل تولد سایر استانها افزایش پیدا کند.

فخرالدین اضافه کرد: بدین ترتیب مهاجرین غیر یزدی در اشغال بازار کار استان پررنگ عمل می کنند و لازم است در این زمینه برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بومی و تحصیلکرده استان تهمیدات لازم را در نظر بگیرند.

وی گفت: لازم است با سیاستگذاری و سرمایه گذاری در زمینه افزایش فعالیت شرکت های دانش بنیان ، ایجاد اشتغال متناسب با تحصیل کرده ها ، جذب نیروی بومی و استخدام نیروی کار بومی توسط مسوولان دولتی ، صاحبان تولیدی و صنعتی استان بتوان در یک دوره میان مدت نرخ بیکاری استان را کاهش داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.