محمد کاظمی نسب عصر دوشنبه در حاشیه دیدار با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به ایرنا اظهار کرد: با وجود خاموشی چاه‌های کشاورزی در چند سال اخیر،امسال مدیریت برداشت آب به کشاورزان واگذار شده است تا با توجه به تنوع و کاشت محصول در هر منطقه ای از شهرستان نحوه آبیاری و خاموشی چاه را مدیریت کنند.  

فرماندار ابرکوه با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی منطقه ضمن هشدار به برخی کشاورزان در برداشت غیرعلمی از تعدادی چاه‌ها، افزود: بهترین راهکار استفاده از منابع آب توسعه طرح‌های آبیاری نوین است.

کاظمی نسب  با بیان اینکه ۹۷درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان به کنتور حجمی تجهیز شده است، گفت: کشاورزان بایستی خاموشی ۶۰ روزه چاه کشاورزی را تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۹ مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۲ مورد فروچاله و فرونشست‌ زمین‌ در ابرکوه به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در شهرستان شناسایی شده است، که عمق برخی از آنها به ۲۰۰ متر می رسد .

 وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵، کشاورزان با مشارکت در طرح خاموشی موقت چاه‌ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی داشته‌اند.

رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه یادآور شد:  با اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی از سال ۹۵، تا سال ۱۳۹۷  افزون بر ۵۱ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.

وی  همچنین گفت : برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر در بخش کشاورزی  از سوی جهاد کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه از سال ۱۳۷۳ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا ۳۰ درصد، اجرای ۵۴ طرح آبیاری نوین در ۵۰۰ هکتار در سال زراعی جاری ، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از جمله اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.