محمدعلی طالبی  در جلسه‌ای با حضور مدیران کل استان و جمعی از خبرنگاران پارلمانی که به یزد سفر کرده بودند با اشاره به اینکه مهمترین ظرفیت استان، نیروی انسانی آن است، افزود: یزد از دیرباز ستاره‌های بسیاری در آسمان علم، سیاست و دیانت داشته است و این ظرفیت‌ها یزد را به جایگاه کنونی رسانده است.

 وی با اشاره به اینکه یزد در حوزه سرمایه‌گذاری توانایی‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه گردشگری، صنایع معدنی و دیگر صنایع در اختیار دارد، بیان داشت: علاوه بر آن استان  به‌ لحاظ امنیت از جمله استان‌هایی است که در وضع بسیار خوبی قرار دارد و همچنین از دیگر افتخارات ما قابل اعتماد بودن برند کالای یزد است.
استاندار یزد گفت: امروز شاهد بالندگی سیاسی در استان هستیم و به‌رغم وجود طیف‌های مختلف سیاسی، آرامش خوبی در فضای سیاسی استان حاکم است. با این حال این موضوعات به معنی عدم چالش در استان نیست.

طالبی خاطرنشان کرد: یزد امروز با چالش‌های جدی مواجه است که مساله آب یکی از مهمترین آنهاست، امروز نیمی از آب شرب استان توسط لوله‌های انتقال و نیمی دیگر از چاه‌هایی تامین می‌شود که کیفیت مناسبی ندارند، بنابراین به‌ منظور جبران این معضل، طرح انتقال آب از 

دریای عمان را در دستور کار قرار دادیم تا حیات استان با مشکل روبرو نشود.

به گزارش شامگاه دوشنبه اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، وی یادآور شد: امروز در زمینه اشتغال نیز با چالشی خاص مواجه‌ایم؛ طوری که استان دارای یکی از بالاترین رتبه‌ها در نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان است.

استاندار یزد با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته عمده سرمایه گذاری در صنایعی بود که ظرفیت لازم برای به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی را نداشت ، افزود: این موضوع موجب شد تا نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان افزایش یابد.

طالبی  ادامه داد: علاوه بر فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان و دختران نیز بار اصلی بیکاری در استان یزد را به دوش می‌کشند و از همین رو ما تلاش کردیم برنامه هایی برای حل مشکل این ۲ گروه طرح ریزی کنیم.

استاندار یزد با اشاره به وجود چندین کارخانه نوآوری در یزد گفت: این کارخانه ها برای شکوفا کردن ایده ها و ظرفیت ها و ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شده است.

طالبی با اشاره به انتخاب الگوی مدیریتی حکمرانی خوب افزود: در این الگو پاسخگویی، مقابله با فساد، شفافیت و سایر شاخص‌ها را در دستور کار خود داریم و امیدواریم روش ما الگویی برای دیگر استان ها باشد.

استاندار یزد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره تبعات زیست محیطی و نزاع‌های سیاسی درباره انتقال آب به استان اظهار کرد: دولت برنامه انتقال آب به یزد را تصویب و مجوزهای لازم را صادر کرد و این یعنی مجوزهای لازم چه در زمینه زیست‌محیطی و چه سایر مسائل بررسی ولی مشکل اساسی پروژه هزینه بالای آن است.

طالبی یادآور شد: میزان انتقال سالانه آب به یزد معادل ۸ ساعت سرریز سد کرخه در جریان سیل اخیر بود که معادل یک سال آب انتقالی به استان یزد از این سد خارج می‌شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در باب چرایی تبعیض میان بخش صنعت و گردشگری در استان اظهار کرد: ما این نقد و مشکل را قبول داریم، بیشتر از آنچه باید به صنعت و معدن توجه شد و کمتر از آنچه که باید به صنعت گردشگری توجه کردیم ولی در حال حاضر  به سمت توسعه صنعت گردشگری حرکت می‌کنیم.

استاندار یزد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص دلیل عدم استفاده از ظرفیت بالای انرژی خورشیدی گفت: رتبه اول کشور در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در اختیار استان است و در این زمینه در کشور پیشتاز هستیم.
طالبی در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص دریافت یک درصد عوارض از معادن عنوان کرد: پیگیری های لازم در این خصوص را انجام داده ایم و مقاومت معادن برای  پرداخت این مبلغ بسیار کاهش یافته است و با وصول این عوارض برخی اقدامات عمرانی در شهرستان ها اجرایی خواهد شد.

استاندار یزد همچنین در بخش دیگری از سخناش در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره ضرب و شتم و پاره شدن پرده گوش دانش‌آموز یزدی گفت: این اتفاق در هرجای کشور ممکن است بیفتد و یزد هم یکی از آن‌هاست، در یزد این مسائل سریع‌تر به واسطه حساسیت رسانه و خانواده‌ها پخش می‌شود.
طالبی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش پس از اطلاع از این موضوع دستور برخورد با فرد خاطی را صادر کرد، خانواده دانش‌آموز نیز درخواست بخشیدن فردخاطی را کردند و از وزیر آموزش و پرورش خواستم باید به صورت ریشه‌ای به مساله تنبیه بدنی دانش آموزان پرداخته شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

استاندار یزد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تصاویر منتشر شده درباره شکار یک کل وحشی در یزد نیز گفت: از مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این شکار سئوال شد که در پاسخ گفت، قرق اختصاصی و شکار غیرقانونی نبوده ولی در هر صورت این نوع انعکاس شکار بی احترامی به مردم و احساسات آنهاست.

استان یزد یک‌میلیون ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد، افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شهرستان یزد شامل ۲ بخش مرکزی و زارچ با شهرهای یزد، شاهدیه و دهستان‌های فجر، فهرج، اله آباد و محمدآباد ساکن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.