مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این همایش گفت: بانوان نقش بی بدیلی در صرفه جویی مصرف آب دارند و در فرهنگ سازی این مهم می توان از ظرفیت این قشر استفاده کرد.

محمد خلیلی پیر با بیان اینکه طرح بانوی آب ملی است، یادآور شد: استفاده از ظرفیت قشرهای مختلف برای ارتقاء فرهنگ مصرف مایه حیات در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که در این راستا همزمان با اجرای طرح با نوی آب، طرح هایی دیگری برای گروه‌های هدف مانند روحانیان و کودکان نیز در حال پیگیری است تا به صورت ملی اجرا شود.

وی ظرفیت بسیج را در تغییر فرهنگ مصرف آب قابل توجه دانست و افزود: این هدف مهم تنها در سایه مشارکت همگانی محقق می شود و اگر در مصرف آب ۴۰ درصد صرفه جویی شود، به راحتی از شرایط بحرانی عبور خواهیم کرد.

صرفه جویی ۲۰ درصدی مصرف آب زمینه ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را فراهم می‌کند

سرپرست شرکت آبفای استان یزد با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب می تواند علاوه بر ذخیره منابع موجود، در حوزه اشتغال نیز کمک رسان باشند، گفت: صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب یزد می تواند امکان آبرسانی به ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط یزد را فراهم سازد و این اقدام زمینه ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید را فراهم می کند. 

محمد فاتحی افزود: هم اکنون آب شرب ۲۱ شهر و نزدیک به ۱۲۰۰ روستا در استان یزد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جا داده، از طریق خط انتقال آب به استان و ۵۶۰ حلقه چاه تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: تقریبا از یکصد میلیون متر مکعب مصرف آب شرب یزد نزدیک به ۵۰ درصد آن از طریق آب انتقالی تامین می‌شود اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر، حدود ۸۰ منبع آبی یزد خشک و ۱۱۰ منبع هم در آستانه خشکی قرار گرفته که سبب ایجاد مشکل تامین آب شرب حدود  ۳۰۰ روستا را ایجاد کرده که هم اکنون به صورت سیار آبرسانی می شوند.

فاتحی گفت: کم آبی برد حوزه‌ اشتغال و اقتصاد هم تاثیرات سوئی گذاشته به صورتی که تعداد بسیاری از پرونده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که تقاضای تامین آب دارند در استان بلاتکلیف مانده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: بانوان نقش کلیدی در بنیان خانواده و اجتماع دارند و اگر این قشر توجه بیشتر به فرهنگ مدیریت مصرف آب داشته باشند با روش‌های کم هزینه مانند به کارگیری لوازم کاهنده مصرف، نزدیک به ۲۰ درصد آب شرب ذخیره می شود که معادل ۲۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در آب شرب استان یزد است.

فاتحی افزود: این میزان آب، جوابگوی نزدیک به ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط است که تقریبا با تامین آب شرب این واحدها، حدود یکصد هزار فرصت شغلی در استان یزد ایجاد می‌کند.

در پایان این همایش طرح آموزشی بانوی آب با حضور معاون امور بانوان و خانواده رییس جمهوری، استاندار یزد و جمعی از مسئولان و بانوان استان رونمایی شد.

۷۵۳۴/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.