الهام جلوداری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این افراد نسبت به مرمت آسیاب کنار باغ، لایروبی قنات حسن آباد و پاکسازی اطراف باغ اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه چینه و اجرای دیوار چینه‌ای اطراف باغ، بازدید از روستای هنزا ، برپایی کارگاه آموزشی برای کودکان و سخنرانی و نشست های نیمه‌تخصصی از دیگر برنامه‌های این گروه است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در کشور ایران تنها این باغ زیرپوشش این افراد قرار گرفته است.

جلوداری بیان داشت: در سال ۱۳۹۸ ، ۵۰ پروژه در ۵۰ سایت ثبت جهانی مختلف توسط ۴۶ انجمن در ۳۲ کشور برگزار می‌شود و  که یکی از  آنها مربوط به باغ پهلوانپور است.

باغ جهانی پهلوان پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد؛ این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان کم‌نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور که نمونه ای از باغ های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است ، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

شهرستان مهریز شش هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان قرار دارد.

این شهرستان یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام های ارنان، بهادران، تنگچنار، خورمیر و میانکوه است.

بنای مهریز را به «مهرنگار» دختر «انوشیروان» ساسانی نسبت داده اند و تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر تاریخی در زمینه های مختلف در این شهرستان شناسایی شد .

۷۵۳۶/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.