« بهروز جراح» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: همکاری مسئولان در انجام برنامه‌ها و برقراری نظم و امنیت در محل پیرنارکی نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود.

وی ادامه داد: زرتشتیان آداب و رسوم مذهبی سالانه خود را در فضای مناسب و طبق مقررات بدون هیچگونه مشکلی به خوبی در ایران برگزار می‌کنند.

سرپرست زیارتگاه پیرنارکی مهریز خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیارت و جشنواره با حضور افزون بر ۲ هزار نفر از زرتشتیان برگزار شد و از حدود ۵۰۰ دانش آموز موفق پایه‌های مختلف تحصیلی در کشور تجلیل شد.

پیرنارکی از قدیمی ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در دامنه کوهی کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن آبی جاری است.

در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎۷۵ اتاق که اصطلاحا به آن « خیله » می گویند برای اسکان زائران ساخته شده است.

به اعتقاد زرتشتیان، این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است.

زرتشتیان استان یزد زیارتگاه‌های متعددی دارند از جمله آنها پیرنارکی، پیرسبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می توان نام برد.

حدود ۶ هزار نفر از ۱۵۰ هزار زرتشتیان ساکن ایران در شهرستان‌های یزد، تفت، میبد و اردکان زندگی می‌کنند، بزرگترین زیارتگاه زرتشتیان جهان به نام چک چک در دامنه کوهی در شهرستان اردکان واقع در شمال استان یزد قرار دارد.

آئین زیارت و جشنواره زرتشتیان ایران بعد از یک هفته پنجشنبه‌شب در مهریز پایان یافت .

آشو زرتشت پیامبر باستان ایران است، پیروان این کیش موحد و به اهورا مزدا ( خدا ) اعتقاد دارند. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.