محمدحسین ماجدی اردکانی در جمع پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان  اظهار کرد: در یزد کالاها و محصولات بومی و محلی زیادی بدون استاندارد  ملی ایران تولید می‌شود، که به دلیل استقبال زیاد مردم برای مصرف ، تدوین استانداردهای تحقیق محور ، امری ضروری است.

وی افزود: شیرینی‌های یزدی، فرآورده‌های کنجدی ، ترمه و انواع گیاهاندارویی از این قبیل کالاها هستند که اداره کل استاندارد و مرکز تحقیقات استان می‌توانند ، انرژی خود را روی مواردی مانند آنغوزه ، کتیرا و روناس با توجه به آزمایشگاه‌های موجود در استان متمرکز کنند.

دبیر کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات یزد تصریح کرد: زیرمجموعه‌های این اداره کل باید به فکر امنیت و سلامت غذایی کالاها و محصولات مصرفی مردم باشند چرا که دسترسی به مواد غذایی سالم حق مردم است و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند از طریق تدوین استانداردهای ملی و متعاقب آن بین المللی کردن استانداردهای تحقیق محور از سوی سازمان های جهانی استاندارد در این زمینه پیشتاز باشند.

بر اساس اعلام روز یکشنبه اداره کل استاندارد یزد ، ماجدی اردکانی تصریح کرد: افلاتوکسین سم مهلکی است در صورتی که میزان آن در مواد غذایی کنترل نشود به پیکره جامعه صدمه‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند و از آنجایی که از میزان افلاتوکسین موجود در مواردی نظیر کنجد، گندم، پسته و داروهای گیاهی که در انبارها نگهداری می‌شوند بی خبریم از تمامی دست اندرکاران ذیربط تقاضا داریم نسبت به شناسایی این موارد ، استاندارد یزد را کمک کنند.

علیرضا اسماعیل زاده رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی یزد نیز گفت: این مرکز به منظور افتتاح دفتر استانداردسازی ، آمادگی کامل دارد و مطمئن هستیم پس از افتتاح آن و ارتباطی که کارشناسان با یکدیگر برقرار می‌کنند می‌توانیم نسبت به تدوین استانداردهای تحقیق محور و توسعه استانداردسازی در استان قدم‌های خوب و رو به جلویی با کمک یکدیگر برداریم.

در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان ، با هدف صرفه جویی در مصرف آب ، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوارهای بهره‌بردار به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو ، آویشن ، نعناع فلفلی ، مریم گلی ، گل گاوزبان ، شاتره ، کاسنی ، گل محمدی و زیره است.

۱۹۶۸/  ۲۰۴۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.