به گزارش ایرنا ، موزه ها به عنوان نمایشگاهی از داشته های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، اهمیت بسزایی در معرفی هویت آبا و اجدادی آنها دارد و می توان از موزه به عنوان دریچه ای رو به چشم انداز توسعه گردشگری فرهنگی یاد کرد.
در این میان موزه ها به دلیل تنوع و تعددی که در برخورداری از اشیا، آثار و اسناد تاریخی بر جای مانده از دوران های کهن، آن هم در فضایی به مراتب محدودتر نسبت به آثار و بناهای تاریخی در گستره یک منطقه دارند، بیشتر مورد توجه گردشگران و تاریخ دوستان و جویندگان فرهنگ قرار دارد.
موزه به عنوان قویترین بخش و نشانه حامل فرهنگ گذشته در نزدیکی 2 مفهوم گردشگری فرهنگی و توسعه فرهنگی قدرت نقش آفرینی بالایی دارد.
ابرکوه 2 موزه مردم‌شناسی به نام های (خانه صولت) و عبرت (خانه حسینیان) دارد که موزه مردم شناسی آن در خانه تاریخی صولت در محله نظامیه در بافت تاریخی دروازه میدان و موزه شخصی عبرت نیز در منطقه صفایئه ابرکوه واقع است.
موزه مردم شناسی با حدود 900 قلم شی ء شناسنامه دار هر کدام سندی از فرهنگ و تاریخ این شهرستان و سندی از فرهنگ دوران گذشته است.
این موزه سندی از فرهنگ گذشتگان و نماد کار و تلاش در زمان قدیم که از کمترین امکانات بهره مند بود؛ دارد.
آثار موجود در این موزه فرهنگ و تمدن مردم شهرستان را در دوره های چندین هزار ساله نمایان می سازد و در بخشی از آن به معرفی صنایع دستی مردم اختصاص دارد.
موزه مردم شناسی شهرستان، ظروف و اشیای ورشو سازی، پارچه بافی، گیوه دوزی، صنایع رختخواب دوزی ، قالی بافی، نمدمالی ،گیوه دوزی ، انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالب های استکان و لیوان، آفتابه لگن، شیرینی خوری ، میوه خوری ، گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس ، برنج و ورشو دارد.
این اشیاء در گذشته های دور از جمله کالاهای ضروری خانوارهای ابرکوه محسوب می شد که امروز تعدادی از آنها زینت بخش خانه هاست و در موزه مردم شناسی نگهداری می شود.
لباس های محلی هم که در گذشته با رنگ و مدل های زیبا و خاصی در میان مردم رواج داشت و هم اکنون بر تن برخی مردم دیده می شود در این موزه جایگاه خاصی دارد .
وجود صدها عکس ، اسناد خطی مالکیت و عقد نامه ازدواج و همچنین کفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیم، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر ابرکوه که در دوره قاجاریه توسط روس ها تهیه شد از دیگر آثار موجود موزه است.
چراغ خوراک پزی قدیمی، چراغ روشنایی و صندوقچه ها ( یخدان) که در گذشته برای نگهداری لباس و اشیای گرانبها استفاده می شد نیز در موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است.
سکه و زیورآلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دست بند، پابند، انگشتر ، گل کیف، پیشانی بند که در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بود و امروز سبک و مدل آنها تغییر کرد، بخش دیگری از موزه مردم شناسی است.
قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال های و خمره ها که برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد هم در این موزه دیده می شود.
انواع تفنگ ، تپانچه، سندهای قدیمی ، سکه های قدیمی رایج ایران، اشیای تزیینی و نسخ خطی در موزه وجود دارد و قدیمی ترین اثر این موزه به دوران اولیه اسلام تعلق دارد.
هر سال موزه مردم شناسی این شهرستان میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران در تعطیلات نوروزی و تابستانی است.
ابرکوه با 400 اثر تاریخی، هفت اثر ناملموس، سه اثر طبیعی ، 2 موزه مردم‌شناسی (خانه صولت) و عبرت (خانه حسینیان) دارد که تاکنون 136 اثر آن در فهرست میراث ملی ثبت شد .
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
ابرکوه در مجاورت استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار دارد و همه‌ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یاد شده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می‌کنند.
فرماندار ابرکوه 14 فروردین ماه امسال گفته بود که 94 هزار و 227 گردشگر داخلی و خارجی از 28 اسفند 96 تا پایان 13 فروردین 97 از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان دیدن کردند که آمار بازدیدکنندگان در همسنجی با مدت مشابه پارسال 10درصد افزایش دارد.
محمد کاظمی نسب افزود: در این مدت 19هزار و 100 نفر از درخت سرو 4500 ساله ، هفت هزار و 798 نفر از خانه تاریخی آقازاده ، 896 نفر از موزه مردم شناسی و بافت تاریخی و بقیه از دیگر بناهای تاریخی و طبیعی بازدید کردند
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.