به گزارش ایرنا، همچنین نقش فضای سبز در کاهش آلودگی، پاکیزگی و تلطیف هوا بر کسی پوشیده نیست و در هر حال توسعه فضای سبز به زیبایی و بهبود مبلمان شهری کمک شایانی می کند.
صاحب نظران معتقدند: اهمیت فضای سبز کمتر از کشاورزی نیست؛ چرکه نیاز انسان نفس کشیدن بر غذا خوردن اولویت دارد و در شرایط فعلی و با حجم آلاینده‌ها این موضوع بهتر درک می‌شود و در هجوم آلاینده‌ها و شرایط زیستی فعلی فضای سبز یک عامل مهم برای امید و حیات محسوب می شود.
با توجه به اقلیم گرم و خشک یزد و به خصوص مرکز استان و توسعه صنعت و آلودگی هوا، فضای سبز از نیازهای اساسی این استان به خصوص شهرهاست؛ اما در این زمینه باید شرایط و وضعیت منابع آبی نیز مد نظر قرار گیرد و به گونه ای عمل شود که از منابع آبی موجود استفاده بهنیه و به صورت صحیح استفاده شود.
به دلیل شرایط آب و هوایی یزد ناگزیریم به سمت کاشت گیاهان و درختانی برویم که به آب کمتری نیاز و بیشترین تاثیر را در کاهش آلودگی هوا دارد و در آبیاری آنها نیز لازم است از سیستم های نوین و قطره ای استفاده شود.
ممنوعیت کاشت چمن به عنوان پوشش گیاهی در فضای سبز شهری به دلیل مصرف زیاد آب و ضرورت اجرای طرح جداسازی سیستم آب شرب و آب مورد نیاز فضای سبز نیز از دیگر ضرورت ها برای توسعه فضای سبز شهر های استان است.
اگر بخواهیم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم باید بگوئیم برای توسعه فضای سبز باید از پساب آب در آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.
اگر نگاهی به فضاهای سبز پیرامون شهرهای مناطق خشک و نیمه خشک در جهان داشته باشیم درخواهیم یافت که آنها در زمینه تامین و توزیع آب در فضاهای سبز و ابعاد اقتصادی و عملیاتی مرتبط با آن به عنوان مهم‌ترین چالش نگاه و با برنامه ریزی از فناوری های نوین استفاده می کنند.
خوشبختانه سال های گذشته در زمینه استفاده از سیستم های نوین آبیاری و جداسازی آب شرب و بهداشت از آبیاری فضای سبز توجه ویژه ای صورت گرفته است.
اما آنچه لازم است به آن بیشتر توجه شود اینکه بر سیستم آبیاری قطره ای نظارت بیشتری صورت گیرد تا از این طریق بتوانیم از منابع آبی بیشترین بهره را ببریم و از طرفی کاستی ها را برطرف کنیم.
در واقع آبیاری قطره ای در شهر یزد دارای مشکلاتی است که به صورت مناسب و بهینه آب را توزیع نمی کند به گونه ای که بخش هایی آبیاری مازاد صورت می گیرد و به بخش هایی آبرسانی لازم انجام نمی شود و در نتیجه منجر به خشک شدن درختان و فضای سبز می شود.
بر اساس آمار سرانه فضای سبز استان یزد 17.3 مترمربع است که میزان استاندارد آن 20 مترمربع است.
مساحت کل فضای سبز 21 شهر استان یک هزار و 603 هکتار است، که بیش از 450 هکتار آن مربوط به پارک ها عمومی است و بیش از 70 درصد آبیاری این فضاها به صورت قطره ای انجام می شود.
جمعیت استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر است که 85 درصد در 21 شهر و بقیه ساکن روستا هستند.
6198/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.