مهدی غیب الهی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا محدویت منابع آبی ، تدوام 2 دهه خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن گیاهان پر آبخواه را علت کاهش سطح زیرکشت ذکر کرد و سبزی، صیفی، گوجه فرنگی ، خربزه ، کدو ، طالبی و مجدی ، بادمجان و پیاز را به عنوان بخشی از محصول کشت بهاره نام برد.
وی پیش‌بینی کرد که از این میزان سطح زیرکشت 70 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی بابیان اینکه برداشت محصول بهاره از تیر ماه آغاز می شود و تا شهریور ادامه دارد، اضافه کرد: ابرکوه یکی از قطب های عمده تولید انواع محصول کشاورزی استان یزد است .
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر آب در بخش کشاورزی، با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی از سال‌ 1373 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
غیب الهی ادامه داد: با توجه به استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی روند توسعه سیستم آبیاری نوین در شهرستان رو به رشد است، هم اکنون 500 هکتار آبیاری نوین نیز در دست اجراست.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تاکید کرد: به دلیل کاهش بارندگی و وجود محدودیت در منابع آبی بسیاری از قنات های شهرستان خشک شد و طی 40 سال گذشته از 91 رشته به 11 رشته قنات رسید.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه 140 میلیون مترمکعب است که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه‌ و 11 رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.