علیرضا علی پور عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از روند ساخت مجتمع دامداری عشایری ابرکوه به ایرنا افزود: با توجه به بارندگی‌های سال جاری و رویش مناسب مراتع در چراگاه‌ها، پیش‌ بینی می‌شود، عشایر استان برای حضور در استان‌های فارس و کرمان تا اواسط اردیبهشت‌ماه آینده از قشلاق به ییلاق کوچ کنند.
وی تصریح کرد: خدمت به جامعه عشایری به‌عنوان جامعه مولد و تولیدکننده قطعاً آثار و نتایج خوبی را به همراه دارد.
معاون اداره امور عشایری یزد با اشاره به نام‌گذاری 98 به سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: عشایر استان نیز برای تحقق این شعار مثل سال‌های گذشته درصحنه عمل با تولید در خوداتکایی داخلی کشور و منطقه گام‌های اساسی و مهمی را بردارند.
این مسئول اضافه کرد: هم‌اکنون عشایر در محله‌های عشایرنشین فراغه ، ده عرب ، هارونی ، اسفند آباد ابرکوه و در شهرستان خاتم و بخش مروست در محله‌های باغ معدن، شهریاری، کر خنگان و ... مستقر هستند.
علی پور خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌ها، جامعه عشایری استان از برپایی سیاه‌چادر در مراتع و همچنین مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه‌ها خودداری و به توصیه‌های هواشناسی کاملاً توجه کنند.
وی افزود: در بارندگی‌های اخیر بخشی از ایل راه‌های اصلی تحت‌الشعاع سیلاب قرار گرفت که نیاز به مرمت دارد، و با توجه به امکانات استان ان شاءالله قبل از آغاز کوچ مرمت شود.
علی پور همچنین یادآور شد: با وجود 2 دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر استان پارسال برای جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از خشکسالی سال قبل 9 میلیارد و 790 میلیون ریال تسهیلات، در راستای تولید گوشت قرمز و زنجیره تولید گوشت از محل صندوق توسعه ملی تحت عنوان سرمایه در گردش به آن‌ها پرداخت ‌شد.
وی اضافه کرد: عشایر منطقه با تلاش‌های خود علاوه بر تولید 25 درصد گوشت قرمز، در تولید 20 درصد صنایع‌دستی استان نقش بسزایی دارند.
جمعیت عشایر استان که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل هزار و 300 خانوار است.
عشایر استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی هستند که در پرورش 160 هزار رأس دام سبک و 400 نفر شتر فعالیت دارند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها ،آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
7540/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.