به گزارش ایرنا ، محمدمهدی جوادیان زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حجم بالای آب ورودی به رودخانه‌های استان اظهار داشت: مالکیت رودخانه‌ها در اختیار دولت است و نماینده دولت در نگهداری و حفاظت از این مجموعه‌ها به عهده وزارت نیروست.
وی افزود: در استان تعداد زیادی رودخانه وجود دارد و در برخی نقاط ، حجم بالای تعرض به‌ قدری بالاست که عمده پرونده‌های حقوقی و مراجعه‌های مردمی را به شرکت تشکیل می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد درباره جاری شدن سیلاب در برخی رودخانه‌های استان به‌ویژه رودخانه مرکزی شهر تفت هم گفت: آب این رودخانه همچون گذشته به سمت دشت چرخاب هدایت می‎‎شود و برخلاف شایعات، خسارتی به شهر یزد وارد نخواهد کرد.
جوادیان زاده افزود: شهر یزد از سمت مهریز به سمت شهرستان اشکذر دارای سیل بندهایی است و با توجه به بارندگی‌های اخیر هنگام وقوع سیل ، با بازدیدها و نظارت‌های خوبی که انجام شد مشکلی ایجاد نشد ولی مشکل عمده تخلیه زباله است.
وی خاطرنشان کرد: البته سیل بندهای مصنوعی در مناطق مختلف احداث شد که بازسازی و نگهداری آن‌ها ضروری است، امیدواریم با اینکه سال‌ها از آنها استفاده ‌نشده است بتوانیم آن‌ها را بازسازی کنیم.
این مسئول درباره سیل بندهای منطقه پارک کوهستان نیز اظهار داشت: سیل بندها برای بارش‎‎های محلی در مسیر جاده تفت به یزد تدارک دیده شد که قبلاً هم برای بارش‌های اندک استفاده شد و چند روز اخیر هم بارش‌های این منطقه کم بود ضمن آنکه مقرر شد سپاه در شهرک طلاییه ، تمهیداتی را انجام دهد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد درباره تأثیر بارندگی‌های اخیر بر کاهش آثار خشکسالی ها گفت: بهره‌برداری از سیلاب‌ها قطعاً در تغذیه سفره‌های زیرزمینی استان بی‌تأثیر نخواهد بود ولی نمی‌تواند خسارت خشکسالی سال‌های اخیر را که موجب افت 50 سانتی‌متری سفره‌های زیرزمینی دشت‌های یزد شد ، به‌یک‌باره جبران کند.
جوادیان زاده همچنین درباره خبر قطع آب انتقالی از زاینده رود به استان ، این امر را به دلیل بالا بودن میزان کدورت آب انتقالی عنوان کرد و افزود : این موضوع تنها به دلیل کدورت شدید آب ورودی به خط و عدم امکان تصفیه آن در تصفیه‌خانه‌های خط انتقال در پاره‌ای از ساعت‌ها اتفاق افتاد و هیچ مشکلی برای خط انتقال پیش نیامد و هم‌اکنون ، جریان آب انتقالی برقرار است.
وی درباره تأثیر تغییر اقلیم و بارندگی‌های اخیر گفت: همان‌طور که وزیر نیرو گفت، ما خود را برای خشکسالی ها آماده کردیم باید برای ترسالی‌های هجومی همراه با بارش‌های شدید ناشی از تغییر اقلیم آماده‌باشیم و برای مقابله با حوادث احتمالی هم آمادگی داشته باشیم.
جوادیان زاده دیروز در حاشیه بازدید از بندها و رودخانه‌های تفت، دره گاهان، ده بالا، طزرجان و مهریز گفته بود که جریان سیلاب در مسیر رودخانه‌ها جاری است و بارش‌های اخیر استان، موجب سیل تخریبی نشده است.
وی افزود: بعد از سال‌ها خشکسالی، شاهد جاری شدن آب در رودخانه خشک تفت بودیم اما چنانچه میزان بارش‌ها افزایش یابد، احتمال وجود مشکل در مکان‌هایی که به حریم رودخانه‌ها تعرض شده است ، خواهد بود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر مقابله با تعرض به حریم رودخانه در حوزه شهرداری‌ها، رفع انسداد مسیر رودخانه‌ها را خواستار شد و آن را از عوامل مؤثر در عدم وقوع سیل دانست.
از ساعت 30: 06 روز دوشنبه تا صبح امروز بیشترین بارندگی‌ها متعلق شهرستان‌های تفت و مهریز بود به‌گونه‌ای که در روستای منشاد 142 و در ده بالا 111 میلی‌متر بارندگی ثبت شد.
بارندگی ، تگرگ و برف که از چند روز کشور نقاط مختلف کشور را در برگرفته بود از روز دوشنبه پنجم فروردین 1398 در برخی از استان‌ها و شهرها باعث تلفات، صدمات و خساراتی به هم‌وطنان شد.
بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور، با توجه به‌پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در شماری از استان‌ها نیز برای مقابله با احتمال سیلاب و وضعیت نامساعد جوی وضعیت آماده‌باش اعلام شد و به همت مسئولان و گروه‌های امدادرسان تمهیداتی نیز برای کمک‌رسانی و کاهش آسیب‌ها اندیشیده شده است.
از ساعات نخست وقوع سیل در استان‌های مازندران، گلستان، فارس، لرستان، کرمانشاه و برخی دیگر از استان‌ها مسئولان و دستگاه‌های امدادرسان با حضور در مناطق سیل‌زده اقدام به بررسی جوانب و امدادرسانی کردند.
جاری شدن رواناب در استان یزد به‌خصوص در شهرستان مهریز و تفت موجب جاری شدن سیلاب شد.
1968 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.