خاتم دارای آثار و ابینه های بی نظیر و با قدمت است، تنها رودخانه دائمی استان یزد با نام مسیح هرات و حتی تنها جنگل های طبیعی که با وسعت 64 هزار هکتار در دهستان چاهک واقع شده اند و هنوز ناشناخته و بکر مانده تنها بخش کوچکی از این طبیعت خدادایست و می طلبد تا این آثار با قوت بیشتری به مردم معرفی گردد.
این شهرستان دارای بیش از 100 قلعه تاریخی بوده و به شهر دارالکلات معروف است و این نشان از قدمت تاریخی این شهرستان و پیشینه قدیمی اش دارد.
خاتم از شمال به شهرستان مهریز، از شمال غرب به شهرستان ابرکوه، از شرق به شهرستان شهربابک (استان کرمان)، از غرب به شهرستان بونات (استان فارس)، و از جنوب به شهرستان نیریز (استان فارس) محدود می شود.
آب و هوای خاتم بیابانی و نیمه بیابانی است، بخش عمده این شهرستان، زیر پوشش جنگلی قرار دارد؛ جنگل‌های پسته وحشی «باغ شادی» و جنگل‌های بادام کوهی «چنار ناز» از جمله پوشش گیاهی این منطقه به شمار می‌روند، وجود منابع آبی فراوان از جمله سفره‌های وسیع آب‌های زیرزمینی، چشم‌ انداز نویدبخشی را برای کشاورزی این منطقه ترسیم کرده است.
البته میزان نزولات جوی در خود شهرستان پایین و دارای میانگین 110 میلی متر در سال است و جاری شدن رودخانه های اعظم و منج باعث تغذیه سفره های زیر زمینی آن می شود.
جنگل های طبیعی و حیات وحش در بخش مرکزی این شهرستان منحصر به فرد است و زمانی به عنوان یکی از اکوتوریسم های نادر کوهستانی کشور مطرح بوده است.
حیات وحش کم نظیر در این منطقه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی است و گونه هایی همچون آهو، کل، بز و میش و قوچ، هوبره و کبک چشمان هر گردشگری را به خود جلب کرده است.
آب و هوای خنک این منطقه و وجود رودخانه و قنات ها و همچنین جنگل های طبیعی هوای خنکی را برای مردم این منطقه رقم زده است، همچنین کشتزارها و باغ هایی که در اطراف هر شهر و روستا قرار گرفته خنکی هوای این منطقه را دو چندان کرده است.
آثاری همچون قلعه محمد باقری، خانه تاریخی وقفی، قلعه ملکی هرات برج علی آباد، بافت تاریخی روستای کرخنگان، نقوش صخره ای هرات بقعه شیخ کله پریده چاهک و جنگل باغ شادی در این منطقه وجود دارد.
به گفته مسوولان هر ساله افزون بر 12 هزار نفر از این منطقه دیدن می کنند که امید داریم سالجاری این تعداد افزایش یابد.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 20 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.