به گزارش ایرنا ، یزد به عنوان نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان، ˈبرترینˈ جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی را دارد که هر کدام از آنها می تواند به تنهایی جاذبه ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد.
یزد طی دوره های مختلف ، القاب بسیاری را در طول تاریخ به دست آورده که هرکدام دارای بار معنایی بالایی است همچون شهر « بادگیرها» ، شهر « کار و کاریز و کاهگل » ، شهر « دارالعباده» ، « دارالعلم و دارالعمل» ، « حسینیه ایران» ، شهر « دوچرخه ها» ، شهر « شیرینی و قطاب » ، شهر « قنات و قنوت و قناعت» و شهر« آتش و آفتاب » .
یکی از جاذبه های زیبای این شهر بازارها و بازارچه های سنتی است که امروز با وجود گسترش پاساژها و مجتمع های تجاری متنوع ، باز هم مورد اقبال گردشگران داخلی و توریست های خارجی است.
برخی از بازارهای سنتی یزد شامل بازار خان ، صنایع دستی یزد ، ترمه یزد ، بازارچه خراسانی ، زرگری ، قیصریه و دورازه مهریز است.
** بازارهای سنتی یزد
* بازار خان
این بازار ، یکی از بازارهای قدیمی و سنتی ، مربوط به دوره قاجار بوده و توسط محمد تقی‌خان بافقی آن را ساخته است و در محله لب خندق، خیابان قیام قرار دارد .
این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8544 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طول این بازار به حدود 274 متر می رسد و ا رتفاع آن بین 4 تا 6 متر است. در مجموع، حدود 153 مغازه در بازار خان فعال است و بخش های مختلفی همچون بازار، حمام، میدان و مدرسه نیز در آن به چشم می خورد.
این بازار خود از بازارهای دیگری تشکیل شده که عبارتند از: بازار زرگری، بازار پنجه‌علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت‌سازی، بازار ‏ملا اسماعیل، بازار افشار، بازار صدری (شاهزاده فاضل)، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخودبریزها .
در گذشته این بازار مخصوص خوانین بود و مردم عادی نمی توانستند از آن استفاده کنند، به همین دلیل به بازار خان معروف است .
وجود 20 تیمچه در این بازار نشان دهنده پویایی آن پس از گذشت این همه سال است.
* بازارچه خراسانی
بازارچه خراسانی یا بازار غلام ‌علی سیاه یزد که در گویش محلی به آن بازار غولومَلی سیا گفته می شود، متعلق به اواخر دوره قاجار می باشد. بازار غلامعلی شاه ، زمانی مرکز تجاری شهر یزد بوده و رونق و روزهای بهتری داشته است.
* بازار زرگری
این بازار به واسطه شهرت و معروفیت طلای یزد در کنار بافت تاریخی و قدیمی خود به واسطه شهرت و ویژگی‌های خاص طلای یزدی همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
قدمت این بازار به سده‌های دوازدهم و سیزدهم هجری قمری برمیگردد و سقف بازار به صورت طاق و تویزه با قوس‌های هلالی و جناقی است و در طاق این بازار نورگیرهایی دیده می‌شود که در وسط راسته بازار نیز بخشی به صورت طاق آهنگ می‌باشد .
بازار زرگری یزد دارای 53 باب مغازه است که طلاهای موجود در آن‌ها، برق چشمان رهگذران را می‌رباید .
این بازار نیز در سال 1382 با شماره 8527 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
* بازار قیصریه
بازار قیصریه در حد فاصل میدان و مدرسه خان یزد قرار دارد که محل فروش پارچه‌های یزدی است و از نظر معماری نسبت به بقیه بازارها نظم و ترتیب بهتری دارد و در چوبی با ارزشی در این بازار است که به وسیله همین دو در، بازار بسته می‌شود .
قیصریه به فضایی گفته می‌شده که از لحاظ خصوصیات معماری به یک راسته‌ی فرعی، دالان یا تیمچه و در مواردی به یک‌ سرا شبیه بوده است و غالباً به عرضه‌ کالاهای گران‌بها و منسوجات عالی اختصاص داشته است .
بازار قیصریه یزد متعلق به اواخر قرن دوازدهم هجری قمری است و یکی از پنج بازار معروف ایران به شمار می‌آید که در استان‌های اصفهان، شیراز، کرمان، قزوین نیز وجود دارد.
این بازار در سال 1381 با شماره 7795 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
* بازار دروازه مهریز
بازار دروازه مهریز از دیگر بازارهای قدیمی و تاریخی یزد است که جهت آن شمالی- جنوبی است و جنوب آن از « بازار خان » شروع می‌شود و به کوچه دارالشفاء یا « دروازده تاریخی» شهر ختم می‌شود.
این بازار توسط « علی آقا داروغه یزدی » در زمان « گورکانیان» ساخته شده و ارتفاع این بازار حدود چهار متر و مصالح به کار رفته در آن خشت، گل، آجر و گچ و همچنین سقف آن به صورت طاق و تویزه است .
بازار دروازه مهریز متعلق به دوره قاجار است و با شماره 8543 در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
* بازار پنجه علی
این بازار که به بازار مسگران یزد نیز شهرت بوده ، قدمتی 600 ساله دارد و هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است و مسگرها در حجره‌هایشان ، با آهنگ های متوالی چکش ، آثاری زیبا بر روی مس، خلق می‌کنند .
* بازار مسگرها
این بازار از بازارهای سنتی و قدیمی شهر یزد متعلق به قرن نهم هجری و قمری است که درحد فاصل خیابان قیام قرار دارد و در آن انواع مصنوعات مسی و فلزی از قبیل صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی ساخته و عرضه می‌شود و از این رو علاقه مندان به ظروف مسی می‌توانند انواع ظروف مسی را در این بازار پیدا کنند .
بازار مسگرهای یزد در سال 1381 با شماره 7786 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
* بازار کاشیگری
این بازار نیز مجموعه‌ای از کارگاه‌ های کوچک آهنگری و تهیه‌ی ابزارهای ساده‌ کشاورزی و لوازم مورد نیاز روستائیان است.
این بازار مربوط به زندیه که در میدان خان واقع شده ، در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7794 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
برخی از سراهای یزد هم عبارتند از: سرای افشار ، سرای سادات ، سرای تهرانی ، سرای پنجه‌علی ، سرای حاج عبدالحمید ، سرای علی‌آقا ، سرای شیرازی ، سرایِ خانِ کهنه ، سرای غلامعلی خراسانی ، سرای والی ، سرای وکیل ، سرای گلشن ، سرای خواجه و سرای اعراب.
در کنار بازارهای سنتی یزد که کمتر می توان نمونه های آن را در کشور به جز چند شهر قدیمی مشاهده کرد ، در طول دو ، سه دهه اخیر مراکز خرید و پاساژهای جدیدی بویژه در محلات و مراکز پر رفت و آمد شهر دایر شده که در بسیاری از مواقع به دلیل نبود پارکینگ ، موجب ایجاد گره های ترافیکی در یزد می شود.
** برخی از مراکز جدید خرید
* مرکز خرید آریا
این مرکز خرید 5 طبقه که در سال 1387 تاسیس شد دارای یک طبقه پارکینگ، سه طبقه تجاری و یک طبقه رستوران است که در طبقه آخر قرار گرفته است.
وسایلی از جمله پوشاک مردانه، کفش، زنانه و بچگانه، صنایع چرمی، زیورآلات، شال و روسری ، فرش،اسباب‌بازی، عطر، عینک، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی، وسایل الکترونیکی در این مجموعه عرضه شده است.
* مرکز خرید شقایق
این پاساژ چهار طبقه دارای دو طبقه تجاری و 2 طبقه اداری است که قسمت تجاری آن عرضه‌کننده انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و غیره است .
* مرکز خرید الماس
در این مرکز خرید دو طبقه که در آزادشهر قرار دارد، کالاهایی چون پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، زیورآلات و بدلیجات و غیره را تهیه کنید. یکی از نکات مهم این مجتمع وجود یک کافی شاپ است.
* پاساژ کویتی‌ها
یکی از قدمی‌ترین پاساژهای یزد پاساژ کویتی ها در میدان شهید بهشتی است که در این مرکز خرید ، جواهرات و انواع طلاها عرضه می شود.
* مجتمع تجاری علاالدین
این مرکز خرید در خیابان تیمسار فلاحی ، محل خرید و فروش انواع تلفن همراه ، تبلت ، لوازم جانبی و نرم افزار است.
* مجتمع شهاب
مجتمع تجاری 2 طبقه شهاب در خیابان کاشانی ، مرکز خرید و فروش انواع تلفن‌های همراه است. با وجود بالا بودن قیمت‌ها اما کیفیت اجناس قابل قبول است.
* بازار بزرگ امیر
بازار بزرگ امیر یزد واقع در خیابان کاشانی، در سال 1393 افتتاح شده و دارای چهار طبقه و هزار متر متراژ با 99 مغازه است.
این مجموعه ارائه دهنده محصولاتی نظیر موبایل، کامپیوتر و سیم کارت است و نمایندگی برندهای سامسونگ، ال جی، هوآوی، ایسوز، سونی، زد تی ای، مدیا پردازش، ایرانسل، همراه اول و رایتل را دارد. در این بازار، فضای بازی (بیلیارد، شطرنج، فوتبال دستی، دارت)، پارکینگ، آسانسور، پله برقی، رستوران و کافی شاپ نیز وجود دارد .
* مجتمع تجاری تفریحی ستاره
این مرکز خرید یکی از بزگترین مراکز خرید یزد در میدان آزادی ( باغ ملی) و در مرکز شهر است که در آن علاوه بر عرضه کالاهایی چون پوشاک مردانه و زنانه، اسباب بازی و غیره، امکاناتی همچون شهربازی، رستوران کافی شاپ، سالن بیلیارد و باشگاه بدنسازی نیز دارد.
* مجتمع خلیج فارس
فاز یک مجتمع تجاری، اداری، فرهنگی و تفریحی خلیج فارس یزد ، چندی قبل با مساحت 80 هزار متر‌مربع، در 12 طبقه با ایجاد اشتغال برای بیش از 2 هزار نفر، با 417 واحد تجاری و 44 واحد اداری و سرمایه گذاری خارجی شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه و ترکیه در بلوار آزادگان بهره برداری شده است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.